Gå till innehåll

Kiselalger vad göra?


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Postar här istf i min tråd

Jag måste säga att nu har jag fått algproblem. Efter 4 mån med bara tillväxt av kalkalger och makroalger och rengöring av rutorna efter ca 4 dagar så plötsligt täcks allt av ett brunt täcke. Rutorna blir bruna på drygt ett dygn!! Vad jag förstår är det kiselalger. Mysko. Har inte haft problem med det under de 10 år jag hade ett 300l. Så jag har nog trott att uppsalavattnet inte har innehållit kisel. Jag får väl skaffa ett silikatfilter till osmosen.

post-8267-14468935264196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har sett så kan man ha högt kisel och inga synliga kiselalger och man kan ha lågt kisel och gott om kiselalger. Jag tror kiselalgerna kommer i början då de saknas konkurrens, sen blir de uppätna och utkonkurrerade andra alger.

Har du otur kan det vara dinoflaellater istället.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick massvis med kalkalger trots silikatfilter. Beror nog helt på vad inredningen innehåller, som föregående talare säger så har de ingen konkurrens i början och kan föröka sig explosionsartat. Kolla efter om den blir trådig o gör bubblor, blir trådarna längra o ha svårt att släppa bubblan så börjar det likna dino, haft det 3 gånger i helt olika kar, bubblor kan även skapas av kiselalger men då stannar bubblorna på ytorna istället för släpa ut långa trådar, svårt när den kommer samtidigt som kalkalgerna eftersom dinon inte behöver silikat så de konkurrerar inte direkt ut varandra. Silikatet kan lika väl komma från sten o sand så det behöver inte vara vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har sett så kan man ha högt kisel och inga synliga kiselalger och man kan ha lågt kisel och gott om kiselalger. Jag tror kiselalgerna kommer i början då de saknas konkurrens, sen blir de uppätna och utkonkurrerade andra alger.

Har du otur kan det vara dinoflaellater istället.

/ David

Jag har dock haft konkurrens i form av en massa makroalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag nollade fosfaten helt innan mitt första och värsta utbrott, gärna lågt fosfat men ej helt noll, då blir det konstigheter. Dino verkar ta kunna över helt om fosfaten är borta, andra organismer behöver lite fosfat. Kolla gärna även nitritnivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tänkte på var att om dina pods minskat i antal så är det förmodligen så att de har ont om mat då även förmodligen lite näring i karet. Eftersom du kör macroalger så är gissar jag att om obalansen tippar så är det förmodligen lågt nitrat. GFO (järnbaserad fosfatremover) har jag i alla fall fått för mig har ett samband med brunalger (diatom blooms) då de verkar gynnas av högt järn. Men eftersom du har macroalger så är förmodligen järn lågt så är det förmodligen dinos som gynnas.

Kan ev. vara intressant:

http://www.advancedaquarist.com/2002/10/chemistry

Har samma erfarenhet som du Ronnie med att nolla fosfat.

Min uppfattning är att de flesta tråkigheter som cyano, dinos, brunalger dyker upp när man på något sätt tippat balansen mellan nitrat och fosfat åt ena eller andra hållet. De vanliga algerna blir utkonkurrerade helt enkelt. Många får ju till exempel cyano när de doserar kolkälla t.ex. vodka. Jag kanske ska tillägga att jag inte är expert och att det förmodligen finns andra som kan det här bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alivedreamer: Låter vettigt järnbrist kan det vara. Det du och andra säger får mig att tro att det är dinos.

Det enda jag kör än så länge är en skummare, lite överdimensionerad. Jag matar ofta så jag har svårt att tro att jag har lite näring. Men vem vet? Jag ska mäta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tänkte på var att om dina pods minskat i antal så är det förmodligen så att de har ont om mat då även förmodligen lite näring i karet. Eftersom du kör macroalger så är gissar jag att om obalansen tippar så är det förmodligen lågt nitrat. GFO (järnbaserad fosfatremover) har jag i alla fall fått för mig har ett samband med brunalger (diatom blooms) då de verkar gynnas av högt järn. Men eftersom du har macroalger så är förmodligen järn lågt så är det förmodligen dinos som gynnas.

Kan ev. vara intressant:

http://www.advancedaquarist.com/2002/10/chemistry

Har samma erfarenhet som du Ronnie med att nolla fosfat.

Min uppfattning är att de flesta tråkigheter som cyano, dinos, brunalger dyker upp när man på något sätt tippat balansen mellan nitrat och fosfat åt ena eller andra hållet. De vanliga algerna blir utkonkurrerade helt enkelt. Många får ju till exempel cyano när de doserar kolkälla t.ex. vodka. Jag kanske ska tillägga att jag inte är expert och att det förmodligen finns andra som kan det här bättre.

Nu har jag inte mätt nitrat än men väl fosfat = 0.00!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belastningen borde räcka, antingen provar du med en bit makroalg (som tar upp nitrat o fosfat) och/eller någon startbakteriekultur för att få jämn rullning på näringscykeln. Kanske är så att nitrifieringen inte kommit igång i stenarna ordentligt. Kört microbelifts special blend kombinerat med nite-out II och fått riktigt bra resultat. Ska nu prova Fauna Marines bakterier så kan inte än säga bu eller bä om dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har ju gått ca 4 mån med god makroalgtillväxt hela tiden. Under jullovet växte makroalgerna till som sjutton (förbrukade fosfaten?). Jag rensade ut en hel del olika caulerpa och tång. Vid samma tillfälle kom de här fula brunalgerna. Verkar lite konstigt med noll i fosfat (eller iallafall rätt litet testet är ju inte så precist).

Jag är fortfarande inte säker på om det är kiselalger eller dinoflagellater. Har beställt nitrattest så det ska bli intressant att mäta nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...