Gå till innehåll

nytt projekt


Daniel

Rekommenderade inlägg

hallå..

jag ska flytta så jag tänkte passa på å uppgradera mitt 200liters.. jag tänkte på ett kar med mått 100*50*70=350liter med en sump på cirka 70 liter.. nu undrar jag.. kan man få tag i något liknande i handeln? i så fall var/hur/varför.. och sedan.. är det alldeles för komplicerad och riskabelt att limma ihop en sådan själv? tänk att jag aldrig har gjort något sånt innan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej..

Kolla runt på Köp/sälj & Blocket om färdig lösning.

Annars är det inte så krångligt att limma själv.

Va bra förberedd bara och be en kompis att hålla.

Närmare beskrivningar tror jag finns här på guiden i massa gamla trådar.

Däremot så kan man ha tur att köpa färdigt, beg billigare än vad det

kan vara att köpa nytt glas.

Men kolla gamla sumpritningar oxå och be ev glasmästaren borra o så.

Man kan beställa färdiga kar oxå med sump och allt men då kostar det.

Mvh Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror knappt det lönar sig att limma själv efter som glaset blir rätt dyrt när du köper till ett akvarium. Kolla med akvarieaffärerna där nere. Här i Sthlm vet jag att såväl Akvarieleasing som Akvarielagret och Globefish utan problem gör akvarier i specialmått. Jag tror inte heller att dom lägger på mycket för att det är speciella mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel. Jag har precis byggt klart mitt kar och vill ge dig som råd att du skaffar en sump större en 70 liter. Mitt kar är på 240L och min sump är på 98L. Visserligen har jag ett refugium i min sump, men med skummare, bubbletraps och returkammare blir det lite trångt för övriga saker. Dessutom ska sumpen klara av att hantera vatten som rinner tillbaka i sumpen då pumpen stannar av ngn anledning, och med ett så pass stort kar och så liten sump är det små marginal för en liten översvämning.

Angående att limma själv tror jag på vad Christer T säger. Köp ett färdigbyggt då dom inte är så dyra. Jag blev förvånad på hur pass dyra mina glasskivor till skiljeväggarna för sumpen var när jag besällde dom från glasmästaren. Dessutom slipper du för mycket oro över om det håller och så tror jag försäkringsbolagen uppskattar om själva karet var gjort av någon kvalificerad om det går åt skogen :ler:

Jag är dock nybörjare, så rätta mig ni andra om ni tycker jag har fel.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...