Gå till innehåll

Vad ska bo i mitt första akvarium


puh76

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag behöver lite tips och råd på vad som kan bo i mitt 36 liters. Det måste vara ogiftiga arter, då jag har små barn.

I akvariet finns redan

1 adopterad rörmask Sabella

2 turbosnäckor

2 Koraller som jag tror är av släcktet Euphyllia post-8829-14468935533363_thumb.jpg

1 litet Kenya tree

Vad kan mer få bo i akvariet?

post-8829-14468935533177_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller är ofta enkla att hålla. Du kan ha exempelvis lobophytum, sarcophyton, sinularia, rhodactis (finns tex superman som är färggranna). Finns även färggranna discosoma. Men alla koraller är ju mer eller mindre giftiga, tips är att ha akvariet högt upp och ev ha täckglas. Är du orolig kan du ju undvika knappar (Zoanthider) som kan vara farliga om de kommer över ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips!

Ja korallerna kan ju få vara något giftiga, det finns det ju många krukväxter som är med och en och annan sådan har jag ju. Jag vill ju inte ha jättegiftiga koraller och djur hemma så knappar och

giftiga fiskar får bo hos andra =) Akvariet ett Aqua Medic Yasha och står på tillhörande skåp, så det är relativt högt placerat och det har ett täckglas som idag inte riktigt passar så jag tar tacksamt emot tips på

om det finns några klämmor eller dyl att köpa, så att jag kan fälla ner täckglaset i akvariet istället för att det bara ligger direkt på.

Jag skulle utöver koraller, några snäckor och min rörmask, även vilja ha någon liten fisk eller så. Har någon bra förslag på någon intressant färgglad art som passar i detta lilla akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har funderat på en clown goby, men är dom kinkiga med maten? Behöver de alltid frysmat eller tar de även burk foder? Sen är jag lite lockad av att sätta in en pulserande Xenia som ska vara lätt, men de verkar inte

finnas att köpa i handeln (är lite ogräs har jag förstått) eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Gobiodon okinawae du menar? Min erfarenhet är att de är lätta och äter pellets.

Xenia är som du säger lätt att få överflöd av men sök på guiden, finns säkert de som vill bli av med lite. Har man ett litet kar kan man nog lättare hålla efter populationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var Gobiodon okinawae jag menade. För mig är det nödvändigt fisken äter pellets då jag måste kunna lämna akvariet

med automatisk matare och fiskvakt varannandag någon gång då och då.

Det ska nog funka. Jag har en Gobiodon okinawae och den anpassade sig till akvariet och maten på en gång.

Ska du lämna akvariet finns det en poäng med täckglas alt ATO (autopåfyllning av sötvatten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska åka tyskland ett par dagar senare i vår, tänkte titta på en AOT där, de har ju både ett mycket större utbud och en annan prislapp. Jag har täckglas nu, men den inbyggda sumpen är ju öppen så det kommer dunsta mer vatten i sommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...