Gå till innehåll

Acropora


Rekommenderade inlägg

Hej! Nybörjare på stenkoraller vill prova acropora. Vilken ska jag prova? Tycker det är svårt att välja. Har hittat en nano-fragg som säljs under namnet acropora sp och det säger mig ingenting gällande skötsel och svårighetsgrad. Är det så att samtliga acropora räknas som svåra (krav på hög vattenkvalitet, belysning m.m.)? Har nu hysterix och pocillopora vilka går bra och växer på fint (lila/rosa färg). Vet att de ej går att jämföra med acropora. Men vill prova att placera en "enklare" acropora högt upp ca 15 cm under vattenytan i ett flöde på ca 2400 liter/h. Belysningen är i underkant maxspect razor 60 w 16000 k.

Önskar förslag och erfarenhet.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör så det ryker! Så länge flödet är tillräckligt, ljuset räcker till, värdena är STABILA & du slipper ohyra kommer det gå bra. Sen går allt att tweaka, öka, minska etc för bättre resultat.

I de kar jag sett där Acropora verkligen inte trivs har alltid någon av ovan komponenter varit fel eller otillräckliga.

Den absolut mest tacksamma Acropora jag någonsin hållt är Acropora austera (tror jag), jag brukar kalla den frogskin för den ser ut som ORA's frogskin. Jag har sett den i flera medlemmars akvarium.

https://www.flickr.com/photos/129873539@N08/15352270244/in/set-72157650692593016

Hojta till om du har vägarna förbi Stockholm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...