Gå till innehåll

Easy life eXcital


danne031

Rekommenderade inlägg

Tänkte jag startar en ny tråd då det inte finns särskilt många sökträffar.

Var egentligen ute efter något beprövat som red slime remover, då det inte fanns på hyllan så blev det alltså eXcital från Easy life. Väl hemkommen och efter en första dosering följt av lite läsande så blir man lätt nervös, erfarenheter på forumet är inte direkt glädjande. Men jag kör en kur oavsett och tänkte lite smått dokumentera här.

Har ett Percula 90 på 220-250L vatten, doseringen säger 10ml/40liter vatten så jag doserade drygt 50ml I visningsdelen nära stark cirkulation. Enda tillsatserna i karet är drygt 100g fosfatremover, järnbaserad från Oceanakvarium. En stor koralia riktad hyfsat mot ytan och en liten mycket nära/direkt mot ytan.

Vid dosering blir karet starkt gulfärgat, ingen reaktion på koraller eller annat mer än att två gorgonior som grinat i en vecka, inom en halvtimme är fullt utslagna. Känns snarast som slumpen men värt att notera kanske. När blåljuset lyser ensamt efter ett par timmar syns något märkligt, på många stenar kryllar det av en starkt orange alg/bakterie som jag tidigare bara sett vid ett fåtal tillfällen och då i mycket små fläckar. Kan ju mycket väl vara enbart pga att vattnet har en helt ny nyans, jag har ingen aning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag två av dosering, allt ser normalt ut innan.

Ganska så omgående efter dosen börjar en bta se grinig ut som den inte gjort tidigare, och gorgoniorna slår ut efter en timme, den gula framförallt.

Det skarpa orange som stod ut under blåljus igår syns bara som spridda små fläckar idag. I övrigt inget utöver det vanliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två dygn sedan start och tredje dosen.

Flaskan säger att efter 10 dygn kan skillnad ses, smått makalöst nog så ser jag skillnad redan. Fläckvis har den lila tonen övergått i transparent, dvs bakterierna är borta och bara filmen finns kvar.

En bta ser ok ut medan den större av de två är väldigt risig. Även en del xenia börjar se hängig ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Intressant att följa din bekämpning. Jag använde red slime remover och observerade att mina läderkoraller och möjligtvis xenian reagerade på behandlingen. Men efter några dagar var de fina igen. Jag doseade halv dos ungefär inledningsvis men behövde aldrig öka till full dos. Fortsätt skriva hur det går? Intressant att följa :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att rapportera åtminstone till dag 10 då det är tiden de hävdar på burken till synlig skillnad.

Tre dygn och fjärde dosen.

Xenia ser heeeelt under isen ut, bta inte lika illa men ändå grinig. Rätt eller fel så gjorde jag 10% VB idag för att samtidigt suga ut och även tandborsta cyano från stenen. Det var ännu mer definitivt mindre lila idag, känns faktiskt lovande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår efter fyra dygn gavs femte dosen.

Inget anmärkningsvärt att rapportera, xenia och en bta är trötta, har börjar ana att två euphyllior inte fyllt sig ordentligt på hela dagen och det är mycket ovanligt. Jag hade inte läst och räknat ordentligt innan men gårdagens dos ledde på millilitern till att flaskan tog slut. De skriver att man kan fortsätta dosera i förebyggande syfte men en flaska räckte alltså till en "kur" på drygt 200L.

Idag har ett dygn gått sedan avslutande dos fem.

Någon lila nyans av cyano får man anstränga sig för att hitta, över förväntan måste jag säga efter att jag läst recensioner tidigare på forumet. Allt som tidigare visat påverkan är såklart fortfarande visset, från precis nu kan man ju hoppas det börjar återhämta sig.

Vattnet är ruskigt gulnat och tråkigt, funderar på hur länge jag ska undvika aktivt kol eftersom de rekommenderade att man inte hade det i under behandlingen.. Imorgon gör jag 5-10% VB för att städa rester av cyano i samband med veckans mätningar/doseringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hade det igår gått 10 dagar..tror jag, eller 11 ;)

Vet inte riktigt vad jag ska tycka, cyanon är väl inte tillbaka som sådan, men jag har allt en del mörka slemalger på en del stenar. Hyfsat störande med små svarta mattor av minimala luftbubblor istället för lila stora bubblor..suck.

Bta som mådde risigt är helt återställd, xenia har inte slagit ut det minsta. En fragg av gsp såg ut att ha kolat vippen men hade igår en hel polyp ute så kanske det finns hopp.

Någon vecka ytterligare bör det nog gå innan ett utlåtande är på sin plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...