Gå till innehåll

Tunze 9012


Rekommenderade inlägg

Äntligen fått min skummare 9012, känns riktigt rejäl, men hade lite otur då den låter riktigt högt, 66 db vid karet, skickade en video till Roger vitko Tunze usa och fick till svar "The needlewheel is out of balance and should be replaced, either the hole in the middle is not round or it is off center. I would write to Tunze in Germany, info at tunze dot com."

Så skrev i fredags till aquaristic.net men inte fått svar än, sen skrev jag till Tunze igår. Nån som haft nått garanti ärende med aquaristic och hur lång tid fick ni vänta innan ni fick svar? Skummaren funkar så ingen panik, men är inge kul o sitta i tv rummet med ljudet från skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma sak med min 9012 skummare. Jag mailade direkt med tunze och efter lite mailande fram och tillbaka med bilder osv så skickade de en ny imperier åt mig. Jag hade tröttnat på ljudet så jag byggde en sump och drog igång den före nya impellern anlände. Så jag har inte jämfört ljudet så noga före och efter men jag upplever min skummare mycket tystare nu än innan. Lite svårt att få den att skumma jämnt, antingen för vått eller torrt. Annars är jag väldigt nöjd med skummaren.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kan ni se ett klipp med ljudet på skummaren

hoppas nya impellern fixar ljudet då jag tycker skummaren verkar riktigt trevlig.

Citat av Roger Vitko Tunze Usa: " I have been told by our techs that it will perform on par with a Tunze 9415"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prövat att "turn it on and off again"? såsom tagit isär och tittat på impellern osv. ?

Har plockat isär den 7 ggr nu, 4 ggr för att försöka se nått fel, sen 3 ggr pga att Tunze har velat ha foton på olika delar i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hej.

Hur gick det med din skummare? Har den börjat fungera bra eller håller du fortfarande på med den??

Jag funderar på att köpa en likadan.

/Ivor

Bytte impeller igår och ljudet gick ner rejält, vissa impellrar som sitter monterade i skummarna är hand borrad pga att maskinen som skulle göra det inte var klar än, så vissa exemplar kan låta illa, men Tunze skickar isf en ny. den skummar på bra, har lite Micro bubblor igen då jag öppnade den när jag bytte impeller, men det försvinner nog efter 1 vecka. Ytavrinningen funkar riktigt bra så vattenytan är helt ren. Ställt in så den skummar ganska torrt torrt, tar väl en 5-7 dagar innan jag tömmer behållaren. Går att ställa in o köra riktigt torrt eller extremt blött om man vill. Sen tycker jag inte det verkar vara så noga på vatten nivån som tex 9004, har nog ett spel på över 1.5 cm o ställa in nivån, för högt så hör man ljud då den får för lite vatten, har man den alldeles för djupt så kommer det Micro bubblor. men som sagt inte alls så noga på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tråkigt att den krånglar direkt från början när allting är nytt.

Bra att Tunze tar sitt ansvar och skickar delar som gör att skummaren inte funkar så som det är tänkt (gäller även högt ljud).

Jag har en Tunze 9006 som är ca 2 år som jag ville byta ut mot någon nyare och snyggare.

Tror att 9012 är ett byte uppåt. Sen gillar jag att den tar in vatten från ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...