Gå till innehåll

Dsb??


hippo

Rekommenderade inlägg

tror att jag ställde samma fråga för en tid sedan och fick i svar"deep sand beed" djup sand bädd.

Det har varit livliga diskussioner här på guiden om detta först så skulle alla ha det men sedan så gick det åt skogen för någon och då skall ingen ha det.

jag hade det själv i 7 månader och märkte ingen negativ effekt, men nu är jag själv bara en nybörjare så jag skall inte säga för mycket, men att det har med sandbotten/bakterieflora att göra är jag 99% säker på

Mvh jimmye

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är när man använder sandbotten som en del av biofaunan i akvariet, djup sandbädd brukar väl räknas från ca 5-15cm sand, där djurlivet i sanden är en viktig del av funktionen (i princip samma idé som levande sten).

Jag använder själv dsb och har så gjort dom senaste 10 åren, men jag brukar tjata om att det är viktigt att göra det "rätt", dvs, tillräckligt mycket sand,ympa in en bakteriekultur från ett inkört akvarie,INTE rota, slamsuga eller ha sandvändande eller grävande fiskar i sanden.

men som sagt, antigen eller - minst 5 cm eller bara ett tunt dekorlager som nätt och jämt täcker glaset - jag är säker på att mellantingen är dom som vållar problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...