Gå till innehåll

Anthias dör röda märken


Järv

Rekommenderade inlägg

Har haft lite problem med vita prick och nu har mina anthias börjat dö en efter en, har haft dom i ett par veckor.

Jag började med 3 st dispar och 3 st bicolor och nu är det bara en bicolor kvar (den största). Den första som dog hittade jag med ett par röda märken på kroppen samtidigt började resterande vara rätt fega och gömma sig1, dagen efter det försvann det 2 st. Nu är det bara den sista kvar och den har också röda märken på kroppen. Har inte sett någe prick på dom.

Det jag har i akvariet är en scopas. en foxface, en hepatus (liten), två clowner, en leopard wrasse och en pepparmintsräka. Värdena verkar helt ok ligger på runt 3 i nitrat och 0 i nitrit.

Nån som har nå koll på vad som kan orsaka detta? ska försöka få tag på en bild när den är ute.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda märken - ofta i form av kluster av små röda nålstick brukar vara ett tecken på en bakteriesjukdom - typ vibrios. Det är sjukdomar som går inifrån och ut och måste behandlas med någon typ av inträngande medicin. Olika typer av nitrofurazone som Furan 2 och Furamor P kan användas. Då dessa ämnen är cancerogena och ej så testade på lägre djur bör medicineringen ske i separat kar och under försiktighet. De slår också ihjäl bakteriologiska filter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade på 2 av dom som jag trodde jag förlorat när jag matade nu. Den med röda prickar har dock inte visat sig. De andra 2 har inga prickar på sig just nu. Är infektionen (om det nu är en sådan) smittande så att jag bör försöka få tag på fiskarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...