Gå till innehåll

Dino eller kisel+gha?


Björknässaltkaret

Rekommenderade inlägg


Saker som är gjorda innan det startade (ca7 dagar sedan): Satte ner två nya spser, gjorde ett vattenbyte på 25 liter för att få ned nitrat som låg på 10ppm, ökade ljustiden med en timma, rengjorde sandbädden lite.

Sakar jag har gjort sedan det dök upp: Ett till vattenbyte på 25 liter (nitrat nu 5 ppm), dragitner ljustiden till det jag hade innan, tagit ut skummfiltret jag hade (har juwels innnerfilter).

Kör ingen osmos men den är på väg hit så om någon vecka får jag den.
Testar inte fosfat utan bara nitrat (ska handla ett fosfatkitt i morgon)
pH: 8.3/8.4 (lite svårt att se på salifert

Saker som talar för dino: Tycker mig se bubblor i trådarna, det försvinner på sandbedden under natten

Saker som talar emot dino: Inga döda sniglar vad jag har märkt, det håriga verkar inte försvinna under natten.

Ska nog köpa någon phosphatremower och kol och köra det i filtret för att få bort fosfat och eventuella gifter.

Planerad attack om det är dino är att mörklägga akvariet i 4 dagar, dosera väteperoxid, köra phosban (eller liknande), göra ett stort vattenbyte i slutet av mörkläggningen och köram med aktivt kol.

(sorry för eventuella stavfel och skakig video)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt en del och jag tycker att det ser ut som gha och diatomer och inte dino men i och med att det försvinner på natten (det som är på sandbädden) så är jag fortfarande lur på att det är dino. Jag hade gärna velat ha någon annans åsikt innan man gör någonting så drastiskt som att dosera väteperoxid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...