Postat 8 maj 201510 Är Hej.Jag skulle vilja ha tips pÄ hur jag kan gÄ till vÀga för att introducera en ny kirurgfisk i mitt 1400 liters kar. Jag har en Z Xanthurum som jag vill introducera i mitt 1400 liters kar. I karet har jag redan 3 kirurger, en Z Flavescens, en A Leucosternon och en Z Veliferum. Jag hade Xanthurumen i en nÀtbur i karet det första dygnet för att han skulle ha samma lukt som de andra och för att de skulle kunna bekanta sig med varandra. Men de andra kirurgerna visade dÄ inget intresse av honom (de kanske inte sÄg honom). Jag satte upp en spegel sÄ att fiskarna skulle rikta uppmÀrksamhet dÀr i stÀllet för Ät Xanthurumen. Men dÄ jag slÀppte i Xanturumen i karet blev det ett herrans liv. Den vitbröstade blev som tokig och jagade, bet och försökte att snitta honom. Den gula kirurgen var ocksÄ mycket aggressiv och försökte snitta honom. Xanthurumen fick inte en lugn stund. Jag lyckades fÄnga Xanhurumen, sÄ nu Àr han i nÀtburen igen. Jag funderar pÄ att försöka fÄnga den vitbröstade och den gula kirurgen och ha dem i nÀtburen eller i ett annat kar ett tag. Men jag vill helst inte riva hela inredningen. Jag kanske kan lÄna en fiskfÀlla och fÄnga dem. Eller ska jag ha Xanhurumen i ett plastkar i karet, sÄ de andra ser honom?Tips pÄ hur jag kan gÄ tillvÀga för att introducera Xanthurumen mottages tacksamt? /Per
Postat 9 maj 201510 Är Storleken har betydelse och kirurger Àr individer men sÄ hÀr har jag gjort med de arter du nÀmner1. Som du beskriver anvÀnt en spegel men dÄ lÄtit den sitta en dag innan jag slÀppte i nya fisken frÄn nÀtkassen. Anledningen var att min vitbröstade behövde tid för att fÄ upp intresset för spegeln. Det blev en jobbig konflikt ÀndÄ men den dog ut pÄ en dag2. MörklÀgga ett tag alternativt fÄnga den elaka men det Àr som du sÀger nÀstan omöjligt.3. Jag har Àven delat av akvariet med plexi dÄ det varit riktigt illa och lÄtit den sitta ett tagutan vetenskapligt belÀgg Àr min erfarenhet att Zebrasoma Àr tuffare Àn den vitbröstade sÄ det kan vara lÀge att vÀnta ut ett tagBengt
Postat 9 maj 201510 Är Flera speglar kanske hjÀlper dÄ det Àr flera fiskar som Àr aggressiva. Testa pÄ tvÄ sidor.
Postat 9 maj 201510 Ă„r Författare Tack Bengt (blob) och muha.Jag har ocksĂ„ uppfattningen att Zebrasoma Ă€r tuffare Ă€n den vitbröstade. De Ă€r liksom mer uthĂ„lliga, men jag upplever nog att den vitbröstade Ă€r mer intensivt aggressiv och tokig. Min Xanthurum Ă€r betydligt mindre Ă€n bĂ„de Flavescensen och Leucosternonen, sĂ„ det Ă€r sĂ€ker lite jobbigt för den. Nu nĂ€r Xanthurumen Ă€r i nĂ€tpĂ„sen sĂ„ verkar det som om den gula och den vitbröstade inte bryr sig alls, de kanske inte ser honom. Jag funderar pĂ„ om jag ska fixa till ett litet plastakvarium att ha Xanthurumen i, nersĂ€nkt i det stora karet. DĂ„ borde den gula och den vitbröstade se honom. Vad tror ni om det? Jag ska Ă€ven lĂ„ta spegeln sitta nĂ„gra dagar innan jag slĂ€pper i Xanthurumen. Kanske Ă€ven sĂ€tta dit nĂ„gon mer spegel om jag har.Ăr det nĂ„gon i Linköpingstrakten som har en fiskfĂ€lla att lĂ„na ut?/Per
Postat 9 maj 201510 Är Har du kört tank teansfer? Nyckeln till framgÄng Àr att se till att fiskarna inte fÄr prick.
Postat 9 maj 201510 Är Författare Har du kört tank teansfer? Nyckeln till framgÄng Àr att se till att fiskarna inte fÄr prick.Hej BlÄbert. Nej, jag har inte kört Tank Transfer. TyvÀrr har jag prick-parasiter i karet redan, sÄ dÀrför ser jag inte nÄgon vinst i att köra tank transfer metoden. Mvh Per
Postat 9 maj 201510 Är LÄt den gÄ i nÀtburen 1mÄnad sÄ kommer det nog funka. Eller Ànnu hellre spÀrra av en bit av akvariet med "eggcrate" sÄ han gÄr sjÀlv i den delen o kan etablera ett revir.
Postat 9 maj 201510 Är Författare LÄt den gÄ i nÀtburen 1mÄnad sÄ kommer det nog funka. Eller Ànnu hellre spÀrra av en bit av akvariet med "eggcrate" sÄ han gÄr sjÀlv i den delen o kan etablera ett revir.Hej Ted. Tack för tipset. Vet du var jag kan fÄ tag pÄ "eggcrate"? Jag har ett litet 15-liters plastakvarium, som jag funderar pÄ att borra en del hÄl i och sedan sÀnka ner det i det stora karet. Skulle det funka att ha Xanthurumen dÀr i nÄgra veckor el. en mÄnad tro? Mvh Per
Postat 9 maj 201510 Är Författare LÄt den gÄ i nÀtburen 1mÄnad sÄ kommer det nog funka. Eller Ànnu hellre spÀrra av en bit av akvariet med "eggcrate" sÄ han gÄr sjÀlv i den delen o kan etablera ett revir.Eller Àr det kanske bÀttre att lÄta honom vara i nÀtburen Àn i plastakvariet? / Per
Postat 9 maj 201510 Är Författare Eller Àr det kanske bÀttre att lÄta honom vara i nÀtburen Àn i plastakvariet? / PerKom pÄ att det Àr lite svÄrt att spÀrra av med eggcrate el. nÄgot annat, eftersom det sitter BTA moduler pÄ hela karets bakruta / Per
Postat 9 maj 201510 Är Kanske kan spÀrra av et hörn framtill. Jag har köpt mina eggcrate pÄ triton. Stora bitar.
Postat 10 maj 201510 Är Författare Kanske kan spÀrra av et hörn framtill. Jag har köpt mina eggcrate pÄ triton. Stora bitar.Ja, det skulle jag kunna göra. Tack för tipset Ted. MvhPer
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.