Gå till innehåll

Dsb


arazar

Rekommenderade inlägg

Är det svårare att bara köra DSB i sitt refugium än hela tanken?

Allt man läser om DSB så verkar det alltid handla om att uppnå balans mellan bakterier och "överflödigt" material.

Med endast DSB i sitt refugium blir det ju mer nedskräpning än städning

Missar man balansen eller blir det bara så att man får ett gäng TV tittand amerikanare i Refugiumet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag skulle nog säga att det tvärtom är svåraremed dsb:n i huvudburken, det beror på fisk, sjöstjärnor och annat som gräver i sanden och rör upp.

De aeroba anaeroba och anoxiska lagren ska hållas orörda(syre,litesyre inget syre) blandas gruset och bakterier flyttas runt störs balansen, småkrypen (maskar kräftdjur o dyl) ska sköta dsb:ns omrörning genom att skicka ner syre och näringsämnen i den aeroba delen.

ökar man belastningen ökar också dsb invånarna som lever på den resultatet blir balans om man har balans på belastningen i huvudkaret.

har min dsb i ett 112l 20cm med 2mm sand och jag är jättenöjd, tog ett tag innan den kom igång, det tog ca 2 mån innan jag kände att den hade börjat komma igång.

den har gått sen i juli när karet startades.

hoppas du fick veta det du ville, Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar

Det tar mig en bit på väg ivf :)

Finns mycket att läsa om DSB.

Även fast det verkar så bra så känns det som ytterligare en sak att hålla koll på som nybörjare.

Jag är rädd för att för mycket "bra" saker blir en stor dålig dyr sak :/

men det e bara att fortsätta att "studera" och se vad man kan lära sig den billiga vägen

/mvh Christopher

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det finns verkligen ett o annat o tänka på.

Här är en till:)

Dsb:n är billig i jämförelse med all teknik som finns, en hel del djur får en fristad att föröka sig i och "sår" på så sätt huvudkaret med småttogott för fiskar och koraller.

du skrev att du läst en del om dsb och jag hoppas att du skaffar en.

finns ju lite att tänka på med djup, grovlek på korallkrosset flöde osv men

läs på http://www.reef-eden.com/DSBs.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...