Gå till innehåll

Starta ett saltvatten - helt nybörjare på saltvatten


port513

Rekommenderade inlägg

Pysslat med sötvatten i flera år lite till och från och har mer och mer gått och tittat på saltvatten.

Tänkte börja med ett 300-500L saltvattensakvarie.

Det jag främst är intresserad av är

Dendrochirus brachypterus

Gymnothorax miliaris

Frågan är först och främst om djurvalen går att ha ihop eller om jag enbart ska satsa på drakfisken? Vad mer kan man ha i akvariet?

Sen kommer naturligtvis frågan på utrusning, har förstått att sump är en lösning på det hela men vad finns det mer som är smidiga och bra?

En sak kan vara bra att veta, temperaturen här är i medeltal 25C på vintern. Behöver jag någon komponent för detta?

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak kan vara bra att veta, temperaturen här är i medeltal 25C på vintern. Behöver jag någon komponent för detta?

/Henke

Vad menar du? Doppvärmare eller? Förstår inte frågan...

Smidida bra saker.

Om du vill satsa på just dessa fiskar så skulle jag lägga alla pengar jag kunde på en BRA skummare eftersom att belastningen kan bli ganska hög.

Belysningen är ju skitsamma med bara fisk så den kan du spara in på och bara köra med lysrör.

Ett tungt täckglas med några tegelstenar på för att inte muränan ska rymma.

Om dessa två fiskar trivs i samma burk får någon annan som vet svara på.

Läs dessa två länkar så borde du få svar på det mesta angående vad de kräver för skötsel osv.

http://www.wetwebmedia.com/dendrochirus.htm

http://www.wetwebmedia.com/morays.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken >Om du vill satsa på just dessa fiskar så skulle jag lägga alla pengar jag kunde på en BRA skummare eftersom att belastningen kan bli ganska hög.

instämmer 100%

ang värmen så är det mer kritiskt för koraller. men 25C-30C svängning är ju inte spec bra . men om du bara har lysrör så är det inte säkert att du kommer få 30C i karet bara för att du har det i rummet. 500L vatten tar ju en tid att värma upp..

annars kanske du klarar dig med fläcktar över ytan men då ökar du lufffuktigheten i rummet ganska bra.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?pcatid=1420

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?pcatid=227

Jo det ska nog funka med dessa två gynnare, lite beroende på hur livlig muränan är. Muränan vill dock ha minst 550L. Skaffa ett 720 så har du ett akvarium att växa i.

Inredningen: Levande sten och lite rör som muränan kan ligga och spana i. Även drakfisken vill ha gömställen. Rör av tegel är vanligt att man använder i akvarium, men det funkar med vilket plaströr som helst.

Sen skulle jag nog köra med en hög sarg i stället för täckglas för kylningens skull.

Sen får du skaffa ett 100L guppy akvarium som du kan odla käk till dina två vilddjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frugan har bestämt att just nu får inte någon "ful" muräna komma in i huset ;)

Så det blir drakfisken som ska in i stället om man kan kombinera den med någon annan fisk (frugans krav).

Något mer jag som gröngöling ska tänka på förutom att läsa och läsa om allt jag kan hitta? Om jag inte använder sump, vad behöver jag för renhållingen i akvariet då?

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis ska du ha sump men den har ingetmed rengörning att göra förutom att du har alla grejer där.

Reningen sköter skummaren och skaffa en bra sådan för om du ska ha en drake så kan du bara ha ganska stora fisar tillsammans med den så det kommer att bli ganska stor belastning.

Ett uv skulle inte heller skada.

Det fins en artikel om att starta upp saltvatten på första sidan läs den om du inte redan gjort det.

Den förklara det mesta å sök sedan på forumet finns hur meycket svar som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kanske bra med levande sten och lite cirkulation också. För att få igång den biologiska reningen.

Det här behöver du för "fish only", tycker jag!

1. Bra skummare.

2. 10% levande sten

3. Cirkulation 10ggr volymen/ timme

4. Osmos

4. UV

5. Salt(kan också vara bra att ha!)

6. Vattentester

Kompletar med en metallhalogenbelysning och du kan ha det mesta i karet.

Sump ej nödvändigt...jag har inte det.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett ytavrinningshörn, där i står en pump som pumpar upp till skummaren och från skummaren så rinner det ner i "huvudkaret". Jag pumpar ungefär tre gånger akvariets volym i timmen(ca:300-400 l/h).

Blir det inte oljud av ett sådant ytavrinningssystem?

Måste sätta mig ner och skissa på mitt akvarie så jag vet hur det kommer se ut. Kommer förmodligen få hem ett 500L som använts som sötvattensakvarie ett bra tag. Något att tänka på med ett sådant köp förutom det vanliga då när det gäller begagnatköp?

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...