Gå till innehåll

Hjälp !!!!!! ang VitaPrick


robert

Rekommenderade inlägg

Varken putsarräkor eller putsarfiskar tar Cryptocarion! Därimot en hel del annat som viss skadad vävnad samt främst parasitiska copepoder. Jag har själv vid många tillfällen sett putsarfiskar som dött av Cryptocarion.

Att sötvattenbehandla en fisk (långsamt) innebär även en minskad belastning på fiskensämnesomsättning då den aktiva processen att utsöndra salt drar en hel del energi. Om fisken är mycket dålig så kan det även vara ett + att ge den en liten tillsats av fruktos i vattnat (c:a 1g/l) och göra ett pratiellt vattenbyte efter 6 tim.

Till clownen: UV rör T 5 skall bytas var 6:e mån i varje fall innom sjukvården! Kvartsglaset genomgår en nedbrytning=förändring som gör att det inte släpper igenom så mycket UV som när det är nytt. När 30% av effekten är gången så skall de bytas!

Jag har dessutom nu upptäckt ändraknappen. Det går inte med posta svar som jag trodde då försvann allt. Jag tycker dessutom att frågarna bör läsa tidigare trådar då det blir tradigt att upprepa sig i tid och otid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att bita sig själv på ryggen. Har du försökt?

Det är inte det som är orsaken även om din kommentar var rolig. Putsarfiskar skyddas av ett kraftigt slemskick på huden vilket gör att de är mycket motståndskraftiga mot parisitangrepp t.ex. är de helt skyddade mot Copepoder, dock inte mot Cryptocarion och Amyloodium marinum. Dödsorsaken är oftast vid oduktion en kragtigt angrepp på gälarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte det som är orsaken även om din kommentar var rolig. Putsarfiskar skyddas av ett kraftigt slemskick på huden vilket gör att de är mycket motståndskraftiga mot parisitangrepp t.ex. är de helt skyddade mot Copepoder, dock inte mot Cryptocarion och Amyloodium marinum. Dödsorsaken är oftast vid oduktion en kragtigt angrepp på gälarna.

:skrattar::skrattar::skrattar:

:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...