Gå till innehåll

Vad blir bäst ? konvertera ett sötvatten eller köpa ett begagnat saltvatten ?


Killiegirl

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har nu haft mitt första saltvattenakvarium igång några veckor, det var inte så himla svårt som jag trodde det skulle vara. Akvariumet fungerar jättebra, fiskarna växer och frodas och korallerna ser ut att må gott.

Nu har det börjat surra lite tankar i skallen på mig, jag vill ha ett till saltvattenakvarium, ett större den här gången. Nu är det så att jag har ett Juwel, hörnakvarium på 225 liter, detta akvariumet är i stort sett tomt på det mesta, jag funderar på att konvertera det akvariumet till ett revkar.

Hur skulle ni ha gjort om ni var i mina skor ? Skulle ni använda det karet ni hade och köpa till all teknik, levande sand och sten och starta det helt från skratch, eller skulle ni ta den enkla vägen och försöka få tag på ett likvärdigt akvarium, där all teknik redan finns ?

jag inbillar mig att man kan få tag på fullt fungerande teknik begagnat, eller också att man kan införskaffa nytt, fast lite pö om pö (skall ju finnas pengar också)

Kom gärna med tips och goda råd om hur jag skall göra, jag gillar utmaningar, och jag tror att jag kan fixa det från skratch om så skulle vara, har ju möjligheten att fråga här inne också, om jag skulle köra fast på något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj

Jag kör från scratch. 3:dje gången jag byter upp mig nu ;). Gillar att pyssla och tror iallafall att man får bättre uppfattning när man bygger från grunden om hur allt fungerar mm. Sen gillar jag att få välja av det jag "tror" är bra(läser på mycket om nån pump etc). Men mest ekonomiskt är att köpa ett färdigt kar där nån tröttnat eller bytt upp sig, och allt redan är borrat, dragna rör mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att du har ett saltvattenakvarium som varit igång några veckor tycker att det är väl kort tid för att skall ha kommit igång riktigt.

Har du börjat med det eller är det ett begangnat som redan varit igång hos någon ?

Om jag vore du så skulle jag köra på dit Juwel, hörnakvarium 225 liter det blir ju mycket billigare än att gå och köpa ett annat helt klart.

I Juwels akavarie brukar det sitta ett internfillter som går från botten ända upp till ytan en perfekt första internsump i denna kan man ha aktivtkol

och fosfatremower ( jag har så i mitt funkar bra ).

Vad man behöver fixa är andra lysrör i rampen lätt fixat och inte så dyrt.

En extra eller två Streampumpar ( om du nu inte har det redan i det befintliga akvariet använd dom ) samt en skummare.

Så under tiden det akvariet du har idag mognar så kan man ju köpa död korall sten och sitta vid köksbordet och limma och bygga ett rev till Juvel burken

och testa så det passar in.

Framför allt ta det lungt

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conjor: Jag köpte ett begagnat som redan har varit igång ett tag, det var etablerad redan från start :) Jag har fyllt på med lite koraller och lite fisk och några lägre djur.

Jo, det finns en filterkammare i akvariumet redan, hade tänkt ta bort den, trodde inte jag kunde använda den om jag skulle bygga om akvariumet, så det är ju helt klart ett plus om jag kan använda den.

Skummare har jag tittat på, och det finns ju flera olika att välja på, men jag tror jag kör på samma som jag har i det andra. Den är enkel att hantera och montera, så det blir bäst tror jag. Måste bara komma på hur jag skall sätta den i Juwelakvariumet så det blir snyggt. Har även kollat på en skummare som man kan montera på utsidan, undrar om kanske det blir bättre iofs ??

Streampump är jag osäker på vad du menar med ? det sitter ju ett pumphuvud med disfusor i akvariumet redan, skall jag ha en annan eller fungerar den ?

Vad gäller filterkammaren, så ligger det just nu filtermassa i olika skickt och grovlekar i en hållare, det finns även en behållare för kol eller, som jag har, makaroner. Kan man köpa lösa behållare, eller skall man använda filtermassa och byta ut makaronerna mot aktivt kol ?

Fosfatremower vet jag inte riktigt vad det är, men förklara gärna vad det är och hur den fungerar :)

Jag hade tänkt köpa levande sten och sand, men det kanske blir bättre med död, så jag, som du skriver, kan bygga revet i lugn och ro. Misstänker att det nog blir billigare också ;) Sen kanske jag kan ta ett par tre mindre levande stenar från det andra karet och lägga ner i hörnan, har läst nånstans att man kan göra så, så bir det "döda" revet levande så småningom, eftersom djuren (eller vad man skall kalla dem) kryper imellan och så småningom bosätter sig i det andra. Hur gör jag med sanden ? Skall jag köra på levande där, eller skall jag köpa vanlig korallsand ?

Vilka ljusrör borde jag inrikta mig på ? Det sitter två i rampen nu, Juwels egna T5 rör, men jag förstår att de inte räcker till för saltvattensakvarium.

Nu blev det mycket frågor på en gång, hoppas ni orkar läsa igenom och besvara dem, jag vill göra rätt från början :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den befintliga filterkammarens innehåll tar man bort allt filtermaterial ( men spara plast behållarna ta isär dom och och släng innehållet i dom kan man lägga kol och fosremower i filterpåsar ) för utom lite makaroner byt ut skumgummit mot nytt, kol och fosremower:

http://www.drakfisken.se/109-fosfat

http://www.drakfisken.se/108-aktivt-kol

Det du bör tänka på är ju som du skriver hur fäster man skummaten bäst i Juwelburken du har ju en testa med den om det går att montera i Juwelburken men observera kapaciteten måste vara till minst 225 liter på den du har eller behöver köpa.

http://www.drakfisken.se/5-skummare

Streampump är detta jag menar det finns en uppsjö av olika varianter men mellan 2000-4000 liter är mer än tillräckligt

om man har 2 stycken en på varje sida i din Juvelburk.

Dessa är styrbara ett bra val tycker jag och ett bra pris:

http://www.zoo.se/ecodrift-4-0.html

http://www.drakfisken.se/stream-pumpar/1980-jebao-rw-15.html

Död sten är ju trevligare att sitta och bygga upp revet med gör en mall av papper eller kartong på akvariets bottenyta som mall

rita avnstånds linje från kortväggarna samt glaset se nedan i texten med förslag på avstås så passar revet i Juwelburken.

Klister för att sammanfoga det med finns en del att välja på.

All sten från det du har idag flyttar man över till Juvelburken tänk då på att inte bygga för mycket nytt så det får plats och

bygg luftigt mycket grottor tunlar och hyllor inte närmare någon vägg än 5-10 cm och ännu längre från frontglaset naturligtvis du känar på det jag lovar när och det kommer naturligtvis att hända det gör det för djur dör och då är det trevligt att komma åt med både håv och handen till exempel för att avlägsna dem.

OBS det befinltiga akvariets vatten skall med över i Juvelburken också.

Denna är väldigt lätt går att såga i med vanlig såg och borra i om man vill och har ju många håligheter för de djur som flyttar in.

http://www.tritonakvarium.se/torr-korall-sten/3613-0

Lysrören får du byta vilka du skall ha längd och watt får du kolla på de befintliga:

http://www.drakfisken.se/18-t5-ror

http://www.tritonakvarium.se/belysning/t5/693

OBS alla länkar är bara förslag när du bestämt från vilken av handlarna ( finns ju fler än dessa ) du skall köpa från så ring gärna och tala

med dom så allt blir bra.

Detta är som sagt bara ett förslag jag kan inte allt men har gjort många misstag under åren i denna underbara hobby.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conjor: tack för alla bra länkar, skall sätta mig ner och läsa på om allt som behövs. Skall kolla lite olika webhandlare också, kolla bästa priserna på samma grejor :)

Det finns bara en behållare, den som det är makaroner i, annars är det filterkuddar i olika grovlekar.

Pontus Enbom : Oj, det vet jag faktiskt inte, men har hittat samma skummare på nätet och i en katalog hos handlaren, skall ta reda på vad den heter ;) jag tänker skynda långsamt, detta projekt kommer att ta tid innan det är klart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...