Gå till innehåll

Coral Box Cloud 9 DC-skummare


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har sedan tidigare en D700 från Coral Box som jag är väldigt nöjd med.

Men så tänkte jag testa deras nya, större modell nu för att se hur den presterade.

Skummaren är en rejäl pjäs (!) med en tilltagen skummarkopp samt en DC-4000 pump.

Ett stort plus är att skummarkoppen inte trycks ned långt i skummarkroppen, vilket möjliggör användandet i rätt små skåp, då man bara behöver lyfta den kanske 2cm för att kunna dra ut den.

post-7018-14468936087482_thumb.jpg

Kontrollern har 10 steg, fler än lillebror D700:as kontroller vilket hjälper till när man vill finlira flödet i skummaren.

post-7018-14468936087664_thumb.jpg

På D700 så skruvar man på ett vred med rätt liten utväxling när man ska ställa inflödet av vatten i skummaren vilket är bra.

Men här har man tänkt till ett steg till då man har numrerade lägen så att man lätt kan se vilket läge som är bäst.

Kanonbra att ha när man t.ex. tar ut skummaren och rengör den, för att hitta rätt läge direkt.

post-7018-14468936087826_thumb.jpg

post-7018-14468936087993_thumb.jpg

Att montera isär och ihop skummaren går även det betydligt snabbare då man numer har tumskruvar på basplattan. På de äldre så behöver man en stjärnmejsel.

Det går snabbt (!) att montera denna skummare.

post-7018-14468936088168_thumb.jpg

post-7018-1446893608833_thumb.jpg

Allt som allt så är jag extremt nöjd med skummaren och hur den presterar. De har verkligen förbättrat en redan bra skummare på de flesta punkterna samt gjort den större!

Kan absolut rekommendera denna skummare och jag betvivlar inte att den fixar kar på 700-1500 liter med tanke på hur D700 presterar.

Till det negativa så är den rätt skrymmande på bredden, så pass stor jämfört med min D700 att jag knappt fick i och ur den ur min lilla sump samt kabinett utan att demontera hela skummaren.

Så jag måste tyvärr sälja denna vidare och köra vidare på D700:an, som iof gör ett utmärkt jobb även den :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...