Gå till innehåll

ytavrining


hobbe_88

Rekommenderade inlägg

Hej funderar lite angående ytavrining. Har kikat bland länkarna men hittar endast 2st olika ytavrinings kammare eller boxar. vill inte borra karet så det är väl de altenativet som finns för att få vatten ner till sumpen. Finns det nån som kan rekomendera nån och gjärna en länk till sidan. hade tänkt mig ca 1000 l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är Schuran varianten tyst? för/nackdelar jämfört med tunze 1074/2? alternativ?

jag håller på att beställa från tyskland och är lite vilse här.. vad behöver jag mer? tunze säger att man behöver 1075/5 rörpaket för minimalt ljud.. är det bullshit, alltså det går lika bra med eheim slangar, eller?

hur fungerar en sådan överriningslåda egentligen? räcker det med en returpump från sumpen?`jag fattar inte riktigt rent fisykialiskt hur det hela ska gå till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget svårt eller konstigt alls. när du har vatten i boxen så suger du ur luften med den blå slangen i toppen och då stiger vattnet i boxen tills det rinner över och vips så har du fått en hävert.

Det finns en liten varning med den här boxen och det är att vid gallret där akvarievattnet rinner in så bildas det en del luftbubblor och de följer med och hamnar då i toppen på boxen (Där man inte ska ha någon luft, Vi sög ju ur där för att skapa en hävert) och när det har blivit för mycket luft så slutar boxen att fungera med risk att returpumpen i sumpen pumpar över vattnet och översvämning i akvariet (Inte bra) På den blå avluftningsslangen finns en lite kran och det är bättre att den är öppen (Passa på och förläng slangen också) så att det rinner vatten ur slangen också och slangen dras ner under ytan i sumpen då får man ut all luft som bildas i toppen av boxen och den går och går utan problem, Man kan också koppla en pump som suger ur slangen hela tiden men den pumpen måste vara under vattenytan även vid ett strömavbrott eller liknande. Att ha förlängt den blå slangen och låter den fungera som en hävert funkar det nu utan bekymmer jag har även stoppat returpumpen och startat den efter 15 minuter och boxen bara fortsätter som om inget hade hänt när pumpen startas igen.

flowboxkran8ki.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priset som är oslagbart. Den låter väl lika mycket som alla andra men jag har dragit ner röret ända till botten i sumpen och hittade läget där den är relativt tyst sänker jag nivån i sumpen så låter den mer och samma sak om jag höjer nivån i sumpen. jag har stoppat i ph-elektroden en bit ner och det tog bort det sista ljudet så nu hörs det inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...