Gå till innehåll

Tunze 9004


Rekommenderade inlägg

Har skaffat en begangnad tunze 9004 till mitt nystartade 112 liters kar. Såg ut att fungera bra i början men vid närmare titt märkte jag 2 saker.

1: Ser ut som om massa små bubblor "bubblar" bort under koppen och ur sidorna av skummaren. Detta har lagt sig lite men problemet finns fortfarande kvar.

2: När skummaren gått i några dagar så har det bildats en slags blå/turkos vätska i koppen. Om jag förstod det rätt skulle det istället vara en brun sörja/skum.

Är detta något normalt eller är skummaren ur funktion? Kan inte komma i underfund med vad som är problemet. Måste bara tillläggat att skummaren sitter så att vattenytan ligger vid strecket på skummaren där det ska vara.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter helt normalt. Har dock inte haft 9004 men en 9001 och den ända skillnaden är ju storleken.

I början kommer den att skumma över och skumma ut på sidorna, vilket kommer lägga sig efter ca 2 veckor när skummaren börjar bli inkörd och du justerat bubbelflödet.

Den blå/gröna sörjan är också normalt i början på nystartade kar, då skummaren skummar mest vatten o salt innan den justerat in sig. Tror det tog mig ca 3 veckor innan den började skumma mer brunt när kisel algerna började frodas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag hade en 9004 i mitt gamla akvarium. Jag tycker först och främst att det är ett bra alternativ till mindre akvarium. Dock är den väldigt känslig för vattennivån och släpper som du beskriver microbubblor. Om man optimerar höjden (genom att testa olika) kan man minimera bubblorna men av med dem helt blir man inte. Bäst fungerar den med en ATO som håller vattennivån jämn.

Den andra frågan är svårare att svara på. Har du använt nån tillsats i karet vid uppstarten? Brunt blir det förmodligen när karet cyklats och belastas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag hade en 9004 i mitt gamla akvarium. Jag tycker först och främst att det är ett bra alternativ till mindre akvarium. Dock är den väldigt känslig för vattennivån och släpper som du beskriver microbubblor. Om man optimerar höjden (genom att testa olika) kan man minimera bubblorna men av med dem helt blir man inte. Bäst fungerar den med en ATO som håller vattennivån jämn.

Den andra frågan är svårare att svara på. Har du använt nån tillsats i karet vid uppstarten? Brunt blir det förmodligen när karet cyklats och belastas.

Vad är en ATO?

Nej har inte använt några andra tillsatser än salt faktist. Ska prova att justera höjden.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är en ATO?

Nej har inte använt några andra tillsatser än salt faktist. Ska prova att justera höjden.

Mvh

Det är sötvattenpåfyllning per automatik (auto top off). En eller flera sensorer känner av vattennivåns läge och fyller på när vattnet dunstat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...