Gå till innehåll

hjälp min imperator tvärdog


joney

Rekommenderade inlägg

sitter på jobbet nu och tjejen ringde prcis och sa att min imperator ligger död på botten.. jag åkte hemifrån vid tolv och då gav jag alla mat alla fiskar var pigga och alerta och imperatorn gjorde sina grymt ljud som vanligt.. hon sa oxå att ca 15 .00 idag såg hon den simma omkring precis som vanligt och inget fel alls.. alla andra fiskar lever och mår bra.. den höll på att färga om kan det ha nån ting med saken att göra.. sen har jag en del kirurger så jag tänkte att den kanske hade blivit snittad av nån men tjejen kunde inte se nåt sår.. vad kan detta bero på? mycket tacksam för svar mvh johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäklar vad tråkigt! Ja man börjar ju fundera på vad det kan bero på... Kan det bero på att man matar dom med för "dålig" mat? Vet inte själv och jag tror inte att ni som drabbats av detta matat dom på något sämre sätt än mig eller någon annan. Det enda jag har hört förutom vanliga diet rutiner är att dom behöver mycket svamp i maten. Kör med det själv och har en Imperator som är på väg att färga ut, så man blir lite orolig för att denna underbara fisk ska gå och dö. Har hört att dom kan drabbas av "hål i huvudet" eller något om dom inte får i sig mycket svamp som diet... stämmer det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan den ha ätit något giftigt? T.ex. om den snaskat på giftiga djur eller giftiga ägg från lägre djur i akvariet? (T.ex. sjögurkor eller sjöäpplen.)

Eller kan den ha blivit stucken av någon giftig fisk (t.ex. drakfisk eller kaninfisk) eller bränd av något djur med starkt nässelgift t.ex. en anemon?

Kolla även elektriska apparater och elkablar etc så att de inte är trasiga.

Gjorde ni några återlivningsförsök? Om den t.ex. endast var paralyserad av nervgift är det möjligt att den kunnat se ut som om den var död men eventuellt kunnat räddas tillbaka till livet genom att ge den syrerikt vatten genom gälarna under den tid det tar för den att återhämta sig (om det funkar kan det ta t.ex. en kvart eller så, tills den kvicknar till och är groggy, men tar någon halvtimma till innan den beter sig nyktert igen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad tråkigt! nu får ni inte skrämma upp mig min imperator är halva karet och vill verkligen inte mista Ådi men han är redan utfärgad. Jo! När jag höll på med Malawi också så hade jag en stor Venustushane på dryga 20cm och han var otroligt fin så en dag satt jag och kollade när han simmade runt och spelade för sina honor och plötsligt så färgade han som aldrig förr färgerna blev mer än dubbelt så starka i 5-10 sekunder så gjorde han några knyckande och stendog där satt jag jäkligt snopen och fattade ingenting men han kanske fick en hjärtattack eller något i upphetsningen. Så jag ställer frågan till Ingvar Hellmalm, Kan fiskar få hjärtattack?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket frågor..

jag matar med artemia,mysis,julian sprungs seaweed alla färgerna, och formula 1 & 2 i pellets och som frys foder.. så varierad kost får alla fiskar,, jag har ingen drakfisk eller dylikt inga sjöäpplen och alla kablar är hela och fina.. alla andra fiskar mår fortfarande utmärkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att man säkert fångat dem med gift, vilket tyvärr fortfarande är vanligt. (om den nu var vildfångad).. De lever vanligtvis ett par veckor efter att de utsatts för gift, men lever, njurar och hjärta har redan förstörts av giftet. Vanligtvis förstörs även de celler som transporterar syre i kroppen.. Men det tar mellan fjorton dagar och en månad innan de dör av detta, så man hinnner vanligtvis sälja dem i butik innan de dör. Har vid upprepade tillfällen råkat ut för samma sak just med olika kejsare. Mitt tips är att du bokar en fisk i affären med en handpenning och ber att få komma tillbaka om två veckor för att hämta den. Då ser man i vilket skick den är och om den äter!

//Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att man säkert fångat dem med gift, vilket tyvärr fortfarande är vanligt. (om den nu var vildfångad).. De lever vanligtvis ett par veckor efter att de utsatts för gift, men lever, njurar och hjärta har redan förstörts av giftet. Vanligtvis förstörs även de celler som transporterar syre i kroppen.. Men det tar mellan fjorton dagar och en månad innan de dör av detta, så man hinnner vanligtvis sälja dem i butik innan de dör. Har vid upprepade tillfällen råkat ut för samma sak just med olika kejsare. Mitt tips är att du bokar en fisk i affären med en handpenning och ber att få komma tillbaka om två veckor för att hämta den. Då ser man i vilket skick den är och om den äter!

//Per.

Giftfångst förefaller inte troligt i det här fallet. Om man har fördärvat fisken inre organ så mår den inte kanon ena stunden för att sedan dö knall o fall. En giftfångad fisk magrar oftast av och beter sig ängsligt.

Jag har ingen aning om vad din fisk dog av Johnny... men själv har jag råkat ut för att bönsyrseräkor och även min Magnifica-anemon plötsligt dödat även ganska stora fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad tråkigt! nu får ni inte skrämma upp mig min imperator är halva karet och vill verkligen inte mista Ådi men han är redan utfärgad. Jo! När jag höll på med Malawi också så hade jag en stor Venustushane på dryga 20cm och han var otroligt fin så en dag satt jag och kollade när han simmade runt och spelade för sina honor och plötsligt så färgade han som aldrig förr färgerna blev mer än dubbelt så starka i 5-10 sekunder så gjorde han några knyckande och stendog där satt jag jäkligt snopen och fattade ingenting men han kanske fick en hjärtattack eller något i upphetsningen. Så jag ställer frågan till Ingvar Hellmalm, Kan fiskar få hjärtattack?

Hjärtattack (blodpropp) har vad jag vet inte setts hos fisk. Därimot är bristningar (aneurysm) med bristning av blodkärl påvisade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...