Gå till innehåll

hur vet man när man bör byta osmos??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

vad är första tecknet på att de e dax att byta osmos??

ja tycker att min osmos har börjat tillverka mindre vatten nu efter ca: 11 månader..

den har tillverkat ca: 800L/månad = 8800 liter på 11 mån..

va är normal livslängden? å är det lönsamt att byta membran å förfilter. eller ska man köpa en ny maskin??

tacksam för idéer

/

MR HB ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mellan tummen och lillfingret så ska man byta filter efter ca ett år kanske tidigare beroende hur mycket vatten man har kört fram och som du säger när den börjar minska produktionen så är det ett bra tecken att byta. Jo ett tilllägg! menbranet ska hålla 3 - 5 år

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tittade i bruxen till min gamla osmos, så rekommenderas förfilter byten var 6-12 månad och membranets livslängd till 12-18 mån, dessa fakorer påverkas naturligtvis av hur skitigt in-vattnet är och hur duktig man är på att sköta backspolning!

Men, gamla risiga osmoser kan bli riktiga bakterieodlingar, som kan ge probem i karet som kan vara svåra att diagnostisera.

däremot kan man mäta vattnets elektriska ledningsföråga för att kolla om osmosen är kass - om man ska köpa 2 förfilter och ett nytt membran, så vete f-n om det inte är bättre att köpa en helt ny osmos!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...