Capote Postat 26 november 2005 Postat 26 november 2005 Min röda hökfisk/korallväktare ( Neocirrhites armatus) åt upp/förstörde en Tridacnamussla för mig, så han fick flytta till en bättre plats. Det började med att han sakta men säkert bet av trådarna som Tridacnan sätter sig fast med tills det att musslan gick att komma åt underifrån. Sedan bet/åt han av mjukdelarna på undersidan. Musslan dog trots mina försök att skydda den med sten och annat. Han var mycket ihärdig och jag lyckades inte fånga fisken föränn långt senare.Någon annan som sett detta beteende hos denna annars trevliga fisk eller var det bara denna individ som gjorde så här. Citera
Lejonkungen Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Jag blev också av med en Tridacna för ett tag sedan. Den enda fisk jag INTE misstänkte var hökfisken. Men det kanske var den som var en skyldige. Jag såg dock inte den göra något med musslan. Citera
Capote Postat 28 november 2005 Författare Postat 28 november 2005 Då var det nog inte hökfisken som var den skyldige, för min la en massa energi på att bita av fästtrådarna. Avsaknaden av reaktioner på mitt inlägg ger mig nytt hopp om en röd hökfisk igen och att detta inte var typiskt för arten. Det är som sagt en häftig fisk som man gärna skulle ha igen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.