Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej!!

Jag ska byta upp mig till ett lite större kar och kommer att få de om ca 3 veckor.. De är ungefär dubbelt så stort som mitt nuvarade kar på 60 liter. Hade tänkt att spara ca 7-8 liter av vattnet jag byter varje vecka för att slippa en inkörningsprocess i de nya karet.. Hade tänkt spara vattnet i dunkar som jag ställer in i ett skåp under tiden. E detta en dålig idé eller vad tror ni? Tacksam för svar..

/F

Postat
Jag skulle väntat med allt och bytt då det nya kommer

Tycker jag är ett alldeles utmärkt förslag.

Postat
  • Författare

Hade tänkt att man skulle slippa ha någon inkörningsfas på de nya karet.. Tänkte att jag bara skulle flytta över allt levande från de lilla karet till de nya direkt o då ha lite vatten att fylla på med samtidigt.. Har fått för mig att de blir lite mycket att fylla på med nästa dubbelt så mycket icke inkört vatten.. Eller tror ni lite mer erfarna att detta funkar?

Mvh

F

Postat

Är inte grejen att det inte är så mycket vattnet som blir inkört som stenar och annat? Med andra ord påverkar inte vattnet i sig inkörningsfasen något speciellt.

Postat
Hej!!

Jag ska byta upp mig till ett lite större kar och kommer att få de om ca 3 veckor.. De är ungefär dubbelt så stort som mitt nuvarade kar på 60 liter. Hade tänkt att spara ca 7-8 liter av vattnet jag byter varje vecka för att slippa en inkörningsprocess i de nya karet.. Hade tänkt spara vattnet i dunkar som jag ställer in i ett skåp under tiden. E detta en dålig idé eller vad tror ni? Tacksam för svar..

/F

Genomlufta det ordentligt innan du använder det och ta nitrat & fosfatprov är det höga halter så kassera vattnet

Postat

Jag har kört igång flera nya kar genom att ta gamla karets vatten och fört över till det nya större karet.

Sedan har jag ökat vattenvolymen i det större och nyare karet med ca 30% per dag med nytt saltvatten

och det har fungerat helt utan problem.

Det är viktigt att du får med all sand och "botten"-skit,

för det är där du har dom flesta nyttiga bakterierna.

,

Hej!!

/F

Postat
  • Författare

Gör nog som uffe säger låter som en vettig idé. Hade tänkt att byta ut sanden men de får väl bli ett framtida projekt..

/F

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.