Gå till innehåll

Bygger T5 lysrörs armatur


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Bygger min egen T5.armatur. Och undrar lite allmänt om ljus komponering!

Det jag är ute efter är att rör som främjer korall tillväxten. Jag har två lysrör nu ettPower glow18.000k och ett actinik 6000 (tror jag).så det jag undrar är till detta som redan finns (kar 200liter)tror ni att det räcker med ett T5 rör eller? Och kanske ett exempel på rör och antal K. Hadde nog tänkt mig ett på 22.000 en mix av dags ljus på 6.000k och actinik 20.000k. Eller blir det för blåt!?!

Jag kan inte tänka mig att det kan behövas mer LJUS för mera Kelvin kommer jag ju inte upp i (utan MH), så dåfrämjer jag välla intetillväxten avenklare koraller mera för det.

Har ni hängt med!?!Om inte säg till så gör jag ett nytt försök!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv funderat lite på T5 och hade jag vetat mer om det innan så hade jag nog kört på det direkt. Min fundering är dock om det inte är smartare att skaffa en 2 rörsarmatur direkt till T5? Borde ju bli mer ekonomiskt i längden,ljusrören håller väl väldigt mkt längre till dem? Min tanke bara iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart men det kostar att köpa lysrör det me! Viserligen inte mycket men om man som jag ligger på en tajt budget så är varje öre värt mycket. Så om det är så att det inte ger mera för korallerna så käns det onödigt att ha två! Det finns ju redan två vanliga lys rör i dags läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang jag har köpt den på Elfa hetter QT-FH 2×14-35/230-240 och är för 2x14-35w T5 rör. Mycket enkelt att koppla i hoop tog typ en time med kablar och G5-lysrörshållare.

Men jag är ingen baddare på elektronik så jag anntar att du menar ett HF-don när du säger drossel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey då vet jag. Frågade några experter om detta så nu é jag verkligen kluven vad som gäller å funkar.

Fick detta svar:

<DIV>"T5 ljuskällorna finns i olika effekteroch längder.</DIV>

<DIV>Familjen HE (High efficiency) finns i effekterna 14,21,28 och 35 watt.</DIV>

<DIV>Familjen HO (High output) finns i effekterna 24,39,49,54 och 80 watt.</DIV>

<DIV>Normalt sett kräver varje typ och effekt sitt eget anpassade drift don även om undantag finns.</DIV>

<DIV>Ett don avsett för 2x28 W T5 (HE) är intelämpligt att använda för 2x24 T5 (HO), inte så mycket beroende på "dessa få watt" utan för att HE och HO ljuskällor har helt skilda tekniskakaraktestiker.</DIV>

<DIV>Vi rekommenderar att du använder ett driftdon anpassat för den aktuella ljuskällan.

Fel don till ljuskällan kan skapa störningar och bland

annat påverka lamplivslängd, ljusutbyte och färgtemperatur."

Vad har du sett med dina drosslar/HF don??

Antar att det du skriver som FH é det samma som HE!?

</DIV>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst lite pånågra hemsidor om lysrör nu och blir inte det minsta klok på någonting... Först skrevs det på forumet om folk som beställt från Danmark, sen hittar jag "vanliga" armaturer för T5 på Bauhaus. Kan man inte ta en vanlig armatur för T5 och sätta in i en gammal skrotad lysrörsramp för akvarium? Detta borde inte kosta så många kronor. Vilket av HE och HO är det sedan man skall använda? Spelar det någon roll?

För att göra det hela ännu mer komplicerat finns det ju även cirkelrör för T5... Någonting man kan använda sig av för att få en "punktljuskälla"?

Och till min sista fundering för stunden... Går det att köra lågenergilampor för extra ljus? Alltså sånna där som har glödlamssockel, men ser ut som 3 små lysrör brevid varandra? Om det går, vilken sort skall man ha?

Många frågor... Väldigt tacksam för de svar jag får!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lågenergi lampor funkar inte aldeles för lågt kelvin på dom vilket resulterar i alger och fult ljus.

När vi snackar T5 så verkar deet finnas många variationer men det är som med lysrör du måste över 10,000k vilket jag inte tror det är i cirkel rören.

Har svårt för att tro att det är samma T5 amaturer du har hittat på bauhaus men det vet jag inte eftersom vi inte har den butiken i växjö så det låter jag någon annan svara på som veet säkert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle denna då vara en HO?

"Elektroniskt förkopplingsdon för 1 resp 2 lysrör typ FQ (T5, Æ16 mm) med effekt 49 W."

QT-FQ 2×49/230-2402×49 W33-552-52&n bsp;287:00

Finns även en dyrare som är dimbar ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom 49W är ett HO rör, så borde det ju det vara så Zacke. De dimbara förkopplingsdon styrs med en 1-10V stark styrsignal...hmmm här kan man ju nyttja en timerstyrd elektronisk dimmer, inte helt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm jo jag jagar just nu en 54watts barlast okså fick en ny oandvänd 3x24w T5 armatur120 cm lång i går av min "elektriker" så nu behöver jag bara en ny barlast ,hade du hittat var dom fanns robban ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Micke, då är jag med...det betyder ju att det eventuellt kommer bli ett par drivdon till salusmiley2.gif Enligt specen (på länken) så verkar det ju vara så... interesant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ute på Hornbach i Gbg idag och kollade med deras zoo-avdelning. Han som står där är väldigt hjälpsam. Han sa att han antagligen kommer ta in T5-armaturer efter nyår. Kommer få en i nästa vecka för att prova med. Helt perfekt faktiskt att köpa det där, med tanke på att de har lägsta-pris garranti...

Han har dessutom 18.000K rör för under 100:- (30w var det jag kollade på).

Hagen var märket på rören! Finns på www.hagen.com

Vad tror ni om de här rören?

http://www.hagen.com/uk/aquatic/sub_category_psubtype.cfm?CA T=1&SUBCAT=112&PSUBCAT=11204

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm hur va det nu, då va det någon skillnad på hf-don på T5 jag fick igår kväll tag på ett 2x58w

Philips Hf-Performer HF-P 258 TLD 220-240

men står även 2x50watt på det ,hm blir inte klok på dessa t5 don men det här borde väll funka till våra akvarierör på 2x54w ?

någon som vet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Micke, det borde vara ett HO (high output) don, dessa rör finns ju med effekten 49W och 54W. HE (High efficiency) går ju bara upp till 35W. Vad säger Philips?

Så det kan betyda att herr´n har ett par 24W till salu?smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ne jag kollade fel, armaturen jag har är en 3x28w ;-) "zippo är helt förvirrad med olika t5 don hit & dit" och jo kanske kan släppa på lite som blir över isf till dig vad är det du behöver ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du detta verkar vara ett hett ämne!!

Har själv 2st armaturer hemma för 2x28watt som jag trodde att man kunde korta ner å köra 2x24watt.

Känns tråkigt att behöva köpa rör om det ej nu funkar.

Funkar gör det säkert men håller, stämmer rören vad de är skrivna till

vad jag fått svar på så skall man ej köra med andra drosslar än vad dom är byggda för.

Har letat efter egna drosslar just för våra lysrör men har ej HITTAT NÅGRA!!

Bättre att kanske köpa en riktig akvarie T5 armatur trotts allt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu också fått höra att T5 don finns att få tag på lite över allt, men att det är en bristvara och att det kostar minst lika mycket att köpa delar och bygga som att köpa en färdig ramp. Adjö till de idéerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo du verkar ha rätt robban smiley3.gifoch ang att det ska vara så svårt att hitta driftdon till t5 ja men jag gillar inte att vissa brancher "håller" på sina prylar för att kunna ta ut ett hutlöst pris ,det sitter grejor för max en 500:- i armaturerna men dom kosta närmare 2000:- hmm ja ja men jag fick iaf mkt bra belysning till min arbetsbänk smiley2.gif

nä ändrade mig nu hammnar iaf ett 28w i sump skåpet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...