Boy87 Postat 21 september 2015 Dela Postat 21 september 2015 Joel heter jag boendes på teleborg i Växjö. Här är min saltade tråd om mitt nya liv som förstagångs saltis. sumpen extraknäcker under tiden huvudkaret borras, sump 100 liter, huvudkar 230 liter. Belysning i st Kina ledramp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 21 september 2015 Författare Dela Postat 21 september 2015 Har upptäckt att jag har tyvärr fyllt hela karet med wastevattnet ist för det bättre ur reningsprocessen. Eländes skräp beskrivning på nätet, men iaf får byta lite vatten så blir det nog bra. Stenen är väl inkörd sedan tidigare ägare så är nog ingen större fara på taket hoppas jag. Tillför bakteriekoncentrat oxå nu under uppstarten. Fisk kommer att dröja ett tag, kommer inte jäkta med det hela. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 21 september 2015 Författare Dela Postat 21 september 2015 Lite godsaker fick jag med mig med stenen oxå! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 22 september 2015 Författare Dela Postat 22 september 2015 Titta vad jag fick dit idag!!!! Tusen tack Stig du e en stjärna. Bara två hål kvar de fixas nästa vecka då jag e gräsänkling. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 30 september 2015 Författare Dela Postat 30 september 2015 idag blev allt borrat, samt avrinningsbox silikonerad. :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 30 september 2015 Författare Dela Postat 30 september 2015 Lite bilder på tillfälliga lösningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 1 oktober 2015 Författare Dela Postat 1 oktober 2015 ikväll sattes karet på sin plats, avrinningsbox med kammar är nu fastsilikonerat och får stelna tills imorgon. En mkt stor dag som jag väntat länge på!!!!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 1 oktober 2015 Författare Dela Postat 1 oktober 2015 Stort tack Seatrout73 för all hjälp och praktisk som teoretiskt stöd!!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 2 oktober 2015 Författare Dela Postat 2 oktober 2015 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 2 oktober 2015 Författare Dela Postat 2 oktober 2015 Nu är ÄNTLIGEN huvudkaret igång!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Seatrout73 Postat 2 oktober 2015 Dela Postat 2 oktober 2015 Det gick fort, kul .Men det saknas några liter i karet.Tänk igenom hur du vill ha det nu innan du bara häver i sten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 3 oktober 2015 Författare Dela Postat 3 oktober 2015 Yes helt rätt. tycker redan att det är trångt, svårt att få allt roligt synbart i karet samtidigt som korallerna vill ha ljus. och allt sådant. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Samelin Postat 6 oktober 2015 Dela Postat 6 oktober 2015 Hej Joel!kul att se ditt nya akvarium, välkommen till klubben vi har hållit på i 3 år nu med RSM250 och är på väg att uppgradera till 500L spännande att följa din tråd framöver...mvhSam Ladikov (fd Alstom kollega) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pettan78 Postat 6 oktober 2015 Dela Postat 6 oktober 2015 Kul med en till från Växjö!Jag är själv något av en nybörjare men har väl lärt mig något då jag varit igång ett år ca nu...Håller på att sälja mina två kar 255 liter resp 30liter och håller på med nytt (beg) bygge på 840 liter plus sump.Ska bli kul att följa din tråd. Jag har en med som heter mitt nya kar 840liter plus sump.Bor på Hovshaga föresten! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 9 oktober 2015 Författare Dela Postat 9 oktober 2015 Detta är ju det roliga med denna hobbyn. Många nya som gamla vänner att lära och dela med sig till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 9 oktober 2015 Författare Dela Postat 9 oktober 2015 Sumpen är nu på plats, återstår nu att få till lite rör till returen, justera de andra rören i höjdled etc, Annars tuffar det på bra. Korallerna ser bra ut och växer på i lugn fin takt, får se vad som händer under denna helgen. Lite brunalger har oxå letat sig in i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 16 oktober 2015 Författare Dela Postat 16 oktober 2015 Såg att mjukisen åt idag. Alltid ser man nått nytt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 19 oktober 2015 Författare Dela Postat 19 oktober 2015 Blev lite aquascape idag! större vattenbyte samt justering av salthalt. Tack noxy samt Seatrout för rejält med hjälp av prylar och bollplank!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 19 oktober 2015 Författare Dela Postat 19 oktober 2015 Markerade även vattennivåerna i karet samt sump för å hålla koll på hur mkt som avdunstar. Notera ovan att den lila färgen nu tilltar på några av mina koraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 19 oktober 2015 Dela Postat 19 oktober 2015 Kul med yterliggare en från Växjö i denna hobbyn, ser bra ut. Lycka till:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 24 oktober 2015 Författare Dela Postat 24 oktober 2015 Aktivt kol samt fosfatremover ligger i sumpen nu oxå. Samt 4 eremiter har fått flytta in i huvudkaret. Äntligen nått levande att titta på med andra ord. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 4 januari 2016 Författare Dela Postat 4 januari 2016 (ändrat) Liten bild Ändrat 4 januari 2016 av Boy87 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 8 februari 2016 Författare Dela Postat 8 februari 2016 Dubbla ramper numera, två clowner, och allt växer på bra. Lite biltema akrylplast som lock funkar kanon. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 3 mars 2016 Författare Dela Postat 3 mars 2016 Refugium igång Wohoooo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.