Gå till innehåll

HJÄLP!!! Har jag fått Cyano i levande sanden??


bigfish

Rekommenderade inlägg

Jag tror att det är cyano som har flyttat in i min bottensand. Och då är frågan, ska sanden bytas ut?? Har slamsugit botten+ vatten byte varje vecka och försökt fått bort det, MEN, efter ett tag ser det lika ut IGEN!!!!! Ett enda stort ”kraterfält”. Huva! Sanden liksom drar ihop sig och det blir ett dike runt alla stenar? Sen kan man skönja lite rosa fläckar efter ett tag.

Till och med sandvändaren ser deppig ut.

Något gör ju att det ser ut som det gör, men värdena ser ju bra ut och cirkulationen är ok. Ljuset kanske är på lite för länge, ca 10 timmar, men ska det påverka så mycket?

Eller är det nåt annat??? Tacksam för råd hur jag får bort eländet enklast.

post-9007-14468936616867_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att se på bilden. Kan vara både cyano eller kiselalger. Hur som helst är det inget att få panik över. Händer de flesta speciellt i uppstartfasen. Om du inte kör osmos så bör du dock byta till det.

Se till att dina värden är stabila och rör omkring i sanden ofta så det inte får en chans att växa så ska du se att det med tiden försvinner. Kan ta lite tid ibland dock så ha tålamod. Lite cyano är ingen fara så gör inget drastiskt. Jag har använt red slime remover en gång och det är effektivt. Det bör dock bara vara en sista utväg

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att se på bilden. Kan vara både cyano eller kiselalger. Hur som helst är det inget att få panik över. Händer de flesta speciellt i uppstartfasen. Om du inte kör osmos så bör du dock byta till det.

Se till att dina värden är stabila och rör omkring i sanden ofta så det inte får en chans att växa så ska du se att det med tiden försvinner. Kan ta lite tid ibland dock så ha tålamod. Lite cyano är ingen fara så gör inget drastiskt. Jag har använt red slime remover en gång och det är effektivt. Det bör dock bara vara en sista utväg

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Supertack Vidofner.

Jo, jag använder bara osmosvatten och har gjort så ända från uppstarten. Men man blir ju lite ”skakis” när botten börjar få ett ”eget liv”.

Jag suger i mig ditt tips, och tid har jag gott om, lite sämre är det med tålamodet, men jag tar några valium och rör om i ”kraterfältet.

-thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...