Gå till innehåll

Pvc inkoppling kulventil


DennisL

Rekommenderade inlägg

Hej!

Sitter och funderar kring rörmokeriet till mitt första saltvattenskar:). Har ett 360l + sump som jag nu ska koppla med pvc. Karet är borrat med två hål ned och ett upp 24mm. Tänker sätta unionskopplingar så sumpen går att ta ur skåpet om det skulle behövas. Ska jag sätta en kulventil någonstans tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med två rör ner och ett upp så antar jag att du kommer köra Herbie-overflow varianten och då behöver du ju åtminstone en kulventil på det primära nedröret så du kan justera in flödet. En membranventil funkar ännu bättre för det syftet eftersom den är lättare att finlira med men en kulventil funkar också (kör jag med). Jag skulle kört kulventiler på samtliga rör. Då blir det lätt att bara stänga rören och mecka med sumpen i lugn och ro utan att vatten rinner ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar:). Vet inte vad metoden kallas, men fick förklarat för mig av en förståsigpåare att man skulle ha två rör ned och ett upp. Det ena röret skulle gå upp till vattenytan och sluta med en 90graders böj, halva röret skulle vara ovan vattenytan och halva under. Det andra röret skulle sluta med ett T och gå upp till ca hälften av vattennivån. Är detta rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...