Gå till innehåll

Levande + död sten?


AkvarieNils

Rekommenderade inlägg

Hej, 

 

Planeras som bäst för uppstarten av ett 240L saltkar utan sump och har en del funderingar beträffande levande/död sten. Som någon sorts tumregel (i alla fall utan sump) så har jag förstått att man bör ha ca 10% av volymen i ls (vikt), i mitt fall ca 20-25kg, för att upprätthålla en habil livsmiljö. Jag är dock av olika anledningar, kanske främst kostnader, mer sugen på att mixa levande och död sten till en början.

Vad jag tänker mig är att det i princip bör gå lika bra, men att det kan ta betydligt längre tid att få till en dräglig filtrering då jag tänker mig att den levande stenen behöver "kultivera" den döda för att uppnå 10% tumregeln beträffande volym och vikt.

 

Har ni erfarna typer några synpunkter eller motargument? Är det något i mitt resonemang som inte håller?

 

Jag kommer att använda ett Juwel Rio 240 och delvis använda befintligt filter för den rent mekaniska filtreringen, samt möjligheten att köra aktivt kol och annat i den burken samt hänga på en tunze 9004 i andra hörnet. Cirkulationen sköter 2 eller 3 separata streamers.

 

Tacksam för era tankar och funderingar!

//Nils

 

 

ps. Om någon råkar ha sisådär 15-30 kilo LS "över" i skånetrakten så kan ni väl hojta till :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är knappast särskilt erfaren i jämförelse med många andra här så ta det jag säger med en tunna salt.

 

Jag tycker du tänker rätt och jag har gjort på samma sätt i mitt kar. Ungefär hälften är levande sten från mitt gamla kar och andra hälften är död sten (marco rocks). Den döda stenen kommer bli levande så småningom och bakterier och smådjur kommer kolonisera den. Men som du säger kan ju det ta lite tid innan den når upp till lika hög nedbrytnings-förmåga som redan levande sten. Dock får man ju ha i åtanke att rekommendationen 10% bara är en riktlinje och det beror mycket på hur pass belastat karet är. Har man mycket djur som producerar mycket skit så behöver man mer levande sten och vice versa om man har mindre. Så om du tar det extra försiktigt med fiskinköpen i början så bör det inte vara några problem att all sten inte hunnit bli levande än. Med bakterietillsatser kan du ev. skynda på processen.

 

Det som skulle kunna ställa till problem som jag ser det är om den döda stenen läcker fosfat. Död sten som kommer från gamla korallrev är fulla med döda djur och bakterier som sen kommer brytas ner och resultera i att all fosfat som var bundet i det läcker ut i vattnet. Det kan ge långvariga problem med alger och koraller som inte trivs och ge mycket huvudvärk. Därför är det viktigt att man lakar ur stenen ordentligt innan man stoppar den i karet. Dock finns det varianter som Marco rocks som inte behöver lakas ur. Den typen av sten är bruten på land från uråldriga, döda korallrev och som jag förstått det redan urlakad av producenten (plus att den inte haft något levande i sig på tusentals år) och bör därför inte läcka fosfat. Kan dock inte garantera att den är fosfatfri! Funkat ok än så länge i mitt kar men har fått en del alger. Om det beror på att det faktiskt finns en del fosfat i stenen eller om det är den sedvanliga alg-blomningen vid nystart vågar jag inte säga än. :smile:

 

Lycka till!

Ändrat av ChristianA
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...