Curtus Postat 29 november 2015 Postat 29 november 2015 Dags för en presentation av projektet. Efter att ha varit utan akvarium i flera år så är äntligen ett nytt kar igång! Denna gång beslutade jag mig för att prova Zeolit-metoden och jag kommer köra Faunamarins Zeolight. Har alltid varit nyfiken på den här metoden så det ska bli spännande att se hur det går. Inriktningen på karet bli ju såklart sps, och då främst Acropora. Från början var tanken sps och kejsare men har inte helt bestämt mig om det blir någon fokus på kejsare eller ej ännu. Vill ju gärna ha lite trevliga lps och musslor också men man måste ju välja. Så här kommer lite basic om systemet: Akvariet: 100x100x70cm med brutna hörn. Sump: ca 150 liter vatten. Eftersom akvariet står i min källarlokal så har jag sumpen öppet bakom karet i bra arbetshöjd. Den ska senare döljas med någon form av persienn eller liknande. Retur: Red dragon 6500 som även driver universalfiltret med kol. Zeolithreaktor: FM Zeomatic 4,5 liter. Skummare: Bubbleking Supermarin 250 Kalkreaktor: Grotech HCR 150 Belysning: 2st AI Hydra52 samt 2st 20 000K ledlister på 72w. Cirkulation: Jebao RW20 och RW15 Övrig teknik: IKS akvariedator som styr led listerna, vattennivån, spolning av zeofiltret, dosering av colour elements och ultramin s, temperatur, ph i kalkreaktorn och akvariet. Ett äldre Vertexfilter för aktivt kol. Aquamedic SP 3000 som sköter matningen av kalkreaktorn. När det kommer till stenen så har jag till största delen använt död sten som jag byggt på ett pvc-skelett. Detta för att få en luftig scape med mycket vatten under stenhögen men ändå få en stor yta att sätta koraller på. Jag har även försökt hålla nere höjden på bygget för att ge korallerna plats att växa på. Några kilo begagnad sten från Andreas Nyströms Acroporakar har också kommit i för att få i lite nyttigheter och få igång den biologiska filtreringen. Jag tillsatte vid uppstarten även FM BaktoBlend. Nu har akvariet varit igång i två veckor och det ser helt ok ut. De små bitar av Montipora som följde med stenen från Andreas lever faktiskt och jag kommer i veckan börja fylla på med lite mer koraller. Fortsätter nog med Montipora och enklare sorter så får akvariet stå och gå ytterligare någon vecka innan jag provar att stoppa i lite Acropora. 3 Citera
boman Postat 29 november 2015 Postat 29 november 2015 Ser spännande ut! Ska bli kul att följa Lycka till. Boman Citera
Curtus Postat 5 december 2015 Författare Postat 5 december 2015 Tack Boman. Är ett gäng testpiloter i akvariet nu, Stylophora sp., Pocillopora sp., Montipora sp., Acropora sp. och än så länge är det inget som dött utan det ser skapligt ut.Har även stoppat i första fiskarna. Blev en Salarias och en Acanthurus lineatus.Hehe kirurgen är nog inte det bästa valet att stoppa i som första fisk men men =) Troligen blir det så att hans kompisar kommer utgöras av mestadels kejsare så jag tror dom ska kunna handskas med honom. Lite bakvänt har det blivit då jag inte fått tag på vare sig turbosnäckor eller eremiter. Förhoppningsvis kommer det i karet nästa vecka. Köpte ett par extra flaskor med bakterier. Mest för att ytterligare kickstarta karet då jag använt mycket död sten. Annars är det enda som hänt att kiselalgerna börjar täcka den döda stenen och det har växt upp några mindre macroalger på ett par ställen. Citera
Curtus Postat 18 december 2015 Författare Postat 18 december 2015 Här rullar det på så sakta. Några bakslag i form av lite klantigheter med magnetventilen och väntan på slangar osv. Men det ordnar sig, lite i taget Idag fick jag äntligen i lite snäckor och eremiter. Bokade även en P. xanthometopon och en P. diacanthus.I morgon bär det av till Jönköping för lite fragghandel.Lite bilder på hur det ser ut nu. I stort sett bara små fraggment men man måste ta lite bilder för att se hur/om det växer något 1 Citera
bjomat Postat 19 december 2015 Postat 19 december 2015 Ser ut som du fått tag på lite häftiga acrofraggar Citera
Curtus Postat 20 december 2015 Författare Postat 20 december 2015 Ja en del kul är det faktiskt. Och efter ett besök i Jönköping igår så blev det några fler Måste verkligen lära mig att ta bättre bilder! Citera
Curtus Postat 20 december 2015 Författare Postat 20 december 2015 Jag har ju använt FM reefscape foam för att stabilisera stenhögen. Det visade sig att det var jättebra att sätta fraggarna i. Tog en brytbladskniv och skar en skåra/kryss i foamet och tryckte in pinnarna. Jättesmidigt. Citera
Curtus Postat 23 december 2015 Författare Postat 23 december 2015 Var på Korallfisken idag och hämtade ett par julklappar till mig själv. Det blev en P. xanthometopon och en Centropyge nox Citera
Curtus Postat 24 januari 2016 Författare Postat 24 januari 2016 Mina fina Kejsare klarade sig inte Blir lugnt med fiskar nu, kommer troligen upprätta ett karantänskar innan jag skaffar några nya fiskar. Korallerna däremot går bra, en del har börjat växa och annat står still. Ett 30-tal olika Acropora har kommit i karet dock bara fraggar och nån mindre koloni. Och ett gäng fraggar till på ingång Jag är verkligen oduglig på fotograferingsdelen, men slänger upp lite bilder om inte för er så för min egen skull, kul att se om det händer något=) Acropora microlados Acropora tricolor, Bali Acropora sp. Fiji staghorn Acropora loripes Montipora sp. täckande Acropora turaki Poccilopora sp. Acropora sp. suharsonoi? Acropora batunai Acropora sp. Bali Acropora sp. Acropora sp. Acropora tumida. Acropora plana. Acropora sp. Acropora sp. Acropora loisetteae Acropora valida. Acropora sp. Acropora spathulata. Acropora sp. Poccilopora sp. Montipora sp. täckande. Acropora sp. Acropora millepora. Acropora granulosa Acropora sp. Acropora sp. Acropora millepora. 1 Citera
Curtus Postat 21 februari 2016 Författare Postat 21 februari 2016 Korallerna går bra. Har lyckats pilla i inte mindre än 46 olika Acropora och lite andra Sps. Fiskmässigt så gick det inte så bra i början men nu har karet börjat bli befolkat igen. Enligt planen, ett gäng kejsare och lite annat. En fin blå carpetanemon har det också blivit. Lite cyano har kommit men ingen explosion än så länge. Ska försöka ta lite hyggliga bilder framöver. Citera
bjomat Postat 21 februari 2016 Postat 21 februari 2016 Rejält påfyllt med acroporor! Vad är den ljusa kolonin högt uppe till vänster för något? Citera
Curtus Postat 21 februari 2016 Författare Postat 21 februari 2016 Ja för tusan hehe en del har börjat växa på hyggligt medans annat står still. Men det mesta ser bra ut iaf. Den ljusa högt upp till vänster är en korall som jag köpte på Korallfisken. Dom fick en en sändning med ett gäng ljusa Acroporor som denna, som såldes som "Strawberry". Den är ju inte alls som SSC dock. Får se hur den utvecklar färgen, nu är den ljust cremefärgad med en grön nyans i topparna. Vet inte om det ens är microlados, men ska som sagt fixa lite bättre bilder så får gissningsleken börja Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.