Gå till innehåll

ska skaffa saltvattensakvarium


ibbe89

Rekommenderade inlägg

Hej.. ska ta å skaffa saltvatten akvarium å undrar lite. ska nog ha ett 375 - 400 L akvarium och undrar vad ni skulle föreslå för pumpar till det :smiley5: och om man har en pump från karet till sumpen och sen en pump från sumpen till karet? man ska väll helst ha 2 pumpar på vardera ände av karet så det blir bäst cirkulation? :smiley5: har haft sötvattens akvarium i massa och drömmen har varit att ha ett saltvattens akvarium och nu får jag det :ler: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt val av Hobby! :smiley20:

Nackdelen med och ha en pump "till" och en för "från", är att om en av dom lägger av så blir det galet. Tex om returpumpen lägger av så kommer sumpen att fyllas med vatten ifrån akvariet. Skaffa istället en överriningsbox om du inte vill borra i akvariet. Sök på forumet finns redan en massa information om överriningsbox. Samt massa annat matnyttigt.

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade tänkt att ha överriningsbox. men jag hade tänkt att ha en överriningsbox och en pump innanför till sumpen och en likadan från sumpen till karet.. eller har man bara ett rör ner till sumpen? det är nog det enda jag inte riktigt förstår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har ingen pump i överriningsboxen, utan det är en hävert som som får vattnet över akvariekanten, som i sin tur rinner ner i ett rör till sumpen. Men du ska ha pump ifrån sumpen till akvariet. Då regleras flödet automatiskt också, alltså det rinner inte över mer än vad som pumpas upp.

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bifogar en bild på hur det kan se ut.

Det räcker med en stor pump ifrån sumpen upp till karet. Beronde på hur stort kar eller hur högt vattnet ska tryckas ger vilken pump du ska ha. Tex En aquarium system NewJet 3000 borde räcka gott och väl.

Sen måste du ha en annan cirkulation i akvariet, tex två andra pumpar på 2000l/h Till exempel. Tänk på att cirkualtion ska motsvara vattenvolymen minst 10ggr. så ett kar på 400 liter kräver en cirkulation på 4000 liter i timmen minst.

Skummaren syresätter vattnet tillräckligt så vart man riktar utblåset spelar mindre roll i den bemärkelsen. Det kan va bra o rikta den ut över LS'n tex.

post-1868-14468912332094_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Särskilt om du har din sump som refugium är det viktigt med ett bra flöde. Anthony Calfo (en av mina favoriter) rekommenderar 20X flöde därigenom.

För att slippa Cirkulationspumpar i akvariet finns en massa lösningar. En av dessa är en Closed Loop Manifold (CLF) och kan se ut som nedan. Den nedre bilden visar själva CLF:en. Den övre visar hur det är ihopkopplat med en sump/refugium och en extra cirkulationspump.

http://i20.photobucket.com/albums/b201/Kuklikimoku1022/CL752.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b201/Kuklikimoku1022/Manifold2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte stenkoll på CLF, började nyss läsa om det, men vad jag har förstått så rekommenderas en extra pump förutom den i sumpen. Detta för att du skall få tillräcklig cirkulation för varje utblås. Har du t.ex. 2000l/h i cirkulation och 4 utblås så blir det bara futtiga 500l/h per utblås.

Här är en samling av en massa CLF-trådar på reefcentral:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=520145

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att inte vattnet ska passera sumpen med skummaren i för snabbt så kan du inte ha för stort flöde på returpumpen. Vad du kan göra då är att antingen ha ett antal mindre pumpar i karet eller om du vill att de inte skall synas så mycket så kan du ansluta en så kallad closed loop det är en pump som bara tar vatten från karet för att sedan spruta tillbaka det igen antingen fördelat på många utblås eller bara ett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.. då börjar jag förstå :smiley17: men jag har ett 81 L akvarium nu som jag ska ha till sump sen, räcker det till ett 375 L akvarium? men ska jag ha en pump från sumpen som pumpar ca 1500 L och sen ha en ytterpump som pumpar ca 3500 L/h som jag delar upp i 2 utblås och sen ha utblåset från sumpen ungefär i mitten? är det bra? eller finns det andra bra sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var snyggt :D.. men jag tror inte jag har det för det tar upp så mycket plats närjag bara ska ha ett 375 L kar (150x50x50) och det är ju säkert 15-20 cm som försvinner..:S

Tack för alla svar föresten, har glömmt skriva det innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...