Gå till innehåll

Uppgradering, rekommendation på kar?


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Nu har jag haft igång min RSM130 i 3-4 månader och har lärt mig en himla massa. Jag har bytt ut mycket av tekniken, gjort om scapen säkert fyra gånger och har bytt vatten och utfört annan maintenance samt t.o.m. odlat lite alger och drivit upp artemia från ägg till vuxna för att få lite fart i maten... och jag har inte tröttnat på det.

 

Det här tar jag som ett tecken på att jag fastnat för hobbyn och inte gett upp för att det varit för jobbigt eller tråkigt, så då går tankarna till att uppgradera. Något jag grämt mig på flera gånger i min RSM130 är att sumpen är både för liten och framför allt har alldeles för opraktisk form. I samma veva så skulle jag gärna ha lite större så jag kan ha fisk som t.ex. Yellow Tang.

 

Därför har jag tittat runt lite bland akvarium runt 1.5-2m-längden och Red Reefer 450 känns riktigt snygg. Visst kostar den ett arm och ett ben samt väger sjuhelsike mycket då det är 15mm-glas.. men det är inget problem egentligen, det största problemet är att jag tycker sumpen verkar lite för liten om man vill ha ett refugium; eller har folk moddat in dom snyggt?

 

Finns det några andra rekommendationer på kar med bänk, eller ska man försöka fixa bänk först och kar sen? Jag hade tänkt försöka matcha andra möblerna i vardagrsummet med karets bänk när jag ändå ska möblera om, så det kanske är den vägen jag ska gå? Diamantaquarien gör ju snygga kar och borrar åt en, men då blir det sjuhelsikes leveranstid och frakt.. och jag är inte så händig så tar gärna något färdigborrat och lättmonterat.

 

Ett annat problem är att jag bor på andra våningen utan hiss, men betalar man leverantören tillräckligt så bär dom säkert upp det åt en. Tror inte det är någon direkt fara med golvet då det är cementhus från 60-talet, hör aldrig grannarna, men man kanske skulle dubbelkolla på något sätt? Det är väl iofs samma tryck per kvadratmeter på en RSM130 60x60x60 som ett större kar 200x60x60..

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit och pratat med den mycket trevliga personalen på Aqua Stockholm och det finns egentligen två spår. Antingen köpa något färdigt där allt är förbestämt och det bara är sätta ihop som Red Reefer, eller för samma summa få något bättre och större fast noname. Det dom dock inte trodde var att det gick få rimless optiwhite billigare än red reefer då det behövs sådan tjocklek på glaset.

 

Så nu går jag i valet och kvalet igen, får mäta och tänka igen. En fördel förutom att det är billigare med köra custom är att man får det som man vill, men nackdelen är att man måste veta vad man vill annars ångrar man sig ändå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...