Gå till innehåll

Hög nitrat lågt fosfat...


Scuba

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har haft igång en aqua medic kub (140l) ca 1 år nu.

Har aldrig fått nåt utslag på fosfat, och legat på 8-10 i nitrat, tills jag ökade fiskbeståndet, då nitratet steg till 26, men får fortfarande inte något utslag på fosfat (Hanna checker)

Alla andra värden är optimala.

10% vb/vecka.

Det jag undrar över är att bla så är flakväxande montipororna(röd) bleka och lite tröga i tillväxt, däremot så har dom gröna korallerna (pavona,stylophora) bra färg och hyfsad tillväxt, så även en stor milka.

Beror detta på obalansen mellan nitrat/fosfat eller kanske kalium brist?

Har även några acrofraggar som ser bra ut, men då jag är rookie inom salt så vet jag inte hur fort dom arterna jag har växer....

Mvh Salt rookien!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert som är några månader gammalt + aquarium systems med deras SeaTest system (elektronisk) PO4 även med Hanna checker.

Har ett par stenar med trådalger medans andra stenar är "rena"

Antar att det är bundet fosfat i "algstenarna"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bleka flak-Montiporor kan säkert vara pga brist på fosfat. Vi köpte fosfat-tillsats från Bioted för några år sedan och tillsatte lite försiktigt när vi hade låga värden. Kan vara en sak att testa. Och som Lasse säkert håller med om så är lite extra fosfat inte så farligt om allt annat är bra :)

Har du obalans och tillsätter kolkälla så kanske du kan komma ned onödigt lågt i fosfat om det finns överskott nitrat.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tackar för svar.

Tillför ingen kolkälla, förutom då kanske lite med ultra minS och ultra organic.

Trodde att jag skulle få upp fosfaten med mer fisk=mer mat, men det är bara nitrat som stiger...

Har även startat ett refugium (caulerpa) och det verkar växa bra.

Kan caulerpan +algstenarna+korallerna "äta upp" all fosfat eller funkar det inte så?

Ska testa med fosfat tillsats, fick ni bra resultat med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok...men den kolkällan(ultra organic) är väl väldigt liten i så fall?

(1-2ggr vecka 0.5ml).

Caulerpan i refugiumet och algerna på vissa stenar växer ju så nitrat borde ju finnas, och kanske bundet fosfat i stenen då?

Hur ser man om man håller på att nolla både nitrat och fosfat, förutom att mäta, sakta bleknande koraller eller går det fort till total krasch?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...