Gå till innehåll

Modifiera min T8-armatur


Speedster

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt en armatur med 2 MH lampor, detta gör att jag inte kan ha kvar min T8 armatur med 2 lysrör. Jag vill ju fortfarande ha kvar lite av det blåa ljuset som den avger och hela T8 armaturen får inte plats på mitt hörnakarium när jag ska ha MH armaturen där.

Däremot om jag tar bort ena lysröret inkl de hållarna där lysröret sitter kan jag sätta den i ena kanten så jag fortfarande kan ha ett blått lysrör kvar. (tar man bort det ena slutar båda lysrören att lysa).

Hur ska jag göra detta? Mina elkunskaper är lika med noll. Först tänkte jag att det måste vara en fråga om att leda ström runt så allt fungerar. Och i o med det ta ett par trådar och dra i båda änder, men kom nog på att då slutar det nog till slut att hela huset brinner upp då.

Tips tas tacksamt emot :kram: Behövs bilder på skiten så går det att ordna. (det är en gammal juwelarmatur till mitt hörnarkvarium.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

låt mig gissa, det är 18W?

då sitter dina 2 lysrör i följd[seriekopplade] på en 36W reaktor.

allt i armaturen måste kopplas om och du måste byta reakto och konding om det sitter någon sådan i nu.

det låter kanske svårt, men en 18w reaktor går att köpa ny på elfa eller kan du ta en begagnad från soptippen eller liknande.

du måste därefter koppla om ledningarna och veta hur det ska kopplas.

en reaktor är den tunga klumpen som oftast är vit. den väger 0,4-0,9 kg beroende på modell. du kan inte ta fel.

jag har en 18w reaktor över liggande här om det skulle vara aktuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är 18w.

Som du skrev, låter skitkrångligt så om jag ändå behöver köpa/hämta/skicka efter en ny "reaktor" så kan jag likaväl köpa en ny ramp med ett lysrör. Har för mig jag sett några såna "hållare" som kan hålla ett lysrör som man typ kan hänga på på sidan eller nåt. Vet ni något om det?

Tack för svaret!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...