Lasse Postat 14 januari 2016 Postat 14 januari 2016 Är det nere till höger du menar? Brukar inte vara ett gott tecken. Kan vara starten på Brown jelly disease. Blir det brunt slem - försök att få bort allt så kan korallen eventuellt räddas. Brukar dock vara svårt när det är en icke förgrenad euphyllia MVH Lasse Citera
bmw_mange Postat 14 januari 2016 Författare Postat 14 januari 2016 Ja okej då göra jag det. Tack så mycket. Det kommit idag det är tråkigt. Hoppas jag får i leva igen Citera
Lasse Postat 14 januari 2016 Postat 14 januari 2016 Jag ser inte så noga vilken typ det är. Är det typen med huvud så bryter du bara bort det drabbade huvudet. Är det den typ som är en enda stor skrev så försöker du suga rent så gott det går. Jag har tagit en 10 mm spruta och satt på en kort bit slang. Sedan ner i det drabbade området och sugit. Man riskerar att skada korallen men man har egentligen inget val - den kommer att bli förstörd om man inte gör något. Jag har klarat den typen av attacker på några exemplar - men man får ha lite tur. Så fort du ser brunt slem - sug! MVH Lasse 1 Citera
Lasse Postat 14 januari 2016 Postat 14 januari 2016 Den går nog att rädda om du lyckas hålla rent så att den friska delen till vänster inte angrips av den orsakande bakterien/ciliaten. Jag hade nog inte dragit mig för att använda tandborsten på delen till höger och sköljt av försiktigt under kranen (eller med en pump i saltvatten) MVH Lasse Citera
hagbard Postat 14 januari 2016 Postat 14 januari 2016 har råkat ut för detta gissel som en blixt från klar himmel...har du någon teori lasse om varför? Citera
Lasse Postat 14 januari 2016 Postat 14 januari 2016 Nej inte direkt - men det har ibland kommit med nyligen inköpta exemplar - men det har även hänt med äldre exemplar. nån typ av stress kanske MVH Lasse Citera
hagbard Postat 14 januari 2016 Postat 14 januari 2016 ok...ang äldre ex i mitt fall..fleråriga som helt plöstligt drabbats...Frågan är om det är en sjuka eller dåliga förhållanden...blir inte klok på denna korall Citera
bmw_mange Postat 15 januari 2016 Författare Postat 15 januari 2016 Hej tack så mycket alla tips. Jag fick i liv min euphyllia ingen. Nu är jag jätteglad 3 Citera
Lasse Postat 7 januari 2018 Postat 7 januari 2018 Hur fick du liv i den igen - bra med återkoppling så vi andra kan lära också MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.