Gå till innehåll

Clowner substitut för anemon?


nelson

Rekommenderade inlägg

Tyvärr kommer de nog inte att flytta till något annat än en anemon. Om du har möjlighet att ta ur Welsophyllian och lägga den i något annat kar kan det gå. Welsophyllia är en av de koraller som de gärna tar när de inte har någon anemon. Så gör en av mina clowner också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Welsophyllian behöver ljus för att må bra, så den kan ju inte ligga i en mörk sump speciellt länge om det var till något sådant ställe du tänkte flytta den. Om den flyttas till ett kar med sämre ljus än den är van vid under en begränsad tid så spelar nog inte det någon större roll tror jag. Jag tycker alltid man tar en risk när man flyttar koraller till annan vattenkvalitet. När man tänker efter kanske det är bättre att byta clown... Inga koraller gillar att en clown är där och gnuggar sig hela tiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Capote: När du skriver att Clownerna inte kommer att flytta till något annat än en anemon. Jag undrar hur du menar, är det för att den nuvarande värdkorallen är i karet eller att de bara trivs i Anemoner???

Jag vet att Clowner kan trivas i Sacrofyton, är det någon som har erfarenhet av detta? Hur stor bör den vara?

När jag undrade om Värdkorallen kan fara illa av att inte slå ut på ett tag menade jag under tiden som clownerna har den som hem, den kommer att vara kvar i samma kar så länge. Om eller när jag flyttar Welleslophyllian kommer den att hamna i ett belyst kar i min karantän.

Jag väljer bort anemoner för de inte lever särskilt länge i akvarium om man jämför med havet.

Bubblan: Hur mår din Euphyllia när Clownerna bor i den?

Tacksam för svar. Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clowner(3) trivs alldeles utmärkt i sin stora sarcophyton,skitsnack att dom måste ha en anemon!

M.V.H. Erne

ernie har helt rätt de behöver inte någonting egentligen men tar ofta någon korall som substitut, Helofungia, Sarcophyton, Euphyllia och liknande och det är som med anemonen fisken smetar ner sig med korallens nässelceller och efter ett tag så tror anemonen eller korallen i detta fall att fisken är en del av kolonin och drar inte ihop sig när fisken är inne så jag tror nog att din korall inte kommer att ha något emot clownerna efter ett litet tag. I pojkarnas 222L bytte mina clowner sarcophytonkorallerna till en anemon efter bara 20-30sekunder men en av dem använder ibland en sarcophyton för det och i mitt 828L kar så har ett par perculaclowner en euphyllia som hem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Tack för svaren!

Jag gör inget innan värdena är i balans eftersom Welleslophyllian förmodligen kommer att acceptera clownerna. Fiskarna har bara varit i karet 10dagar så det kommer att bli lite obalans så småningom.

Jag kommer att införskaffra hammarkoraller och liknande LPS inom 4-5 veckor.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Capote: När du skriver att Clownerna inte kommer att flytta till något annat än en anemon. Jag undrar hur du menar, är det för att den nuvarande värdkorallen är i karet eller att de bara trivs i Anemoner???

Jag vet att Clowner kan trivas i Sacrofyton, är det någon som har erfarenhet av detta? Hur stor bör den vara?

När jag undrade om Värdkorallen kan fara illa av att inte slå ut på ett tag menade jag under tiden som clownerna har den som hem, den kommer att vara kvar i samma kar så länge. Om eller när jag flyttar Welleslophyllian kommer den att hamna i ett belyst kar i min karantän.

Jag väljer bort anemoner för de inte lever särskilt länge i akvarium om man jämför med havet.

Bubblan: Hur mår din Euphyllia när Clownerna bor i den?

Tacksam för svar. Nelson

Hej Nelson.

Jag menade att;

Jag tror det blir svårt att få dem att byta från en korall till en annan när de valt din Welsophyllia. Varför skulle de byta till en Sarcophyton? Jag tror inte de skulle byta från en Sarcophyton till en Welsophyllia heller om de valt Sarcophytonen först. Däremot byter de förmodligen från vilken korall som helst till en anemon om de erbjuds en. Jag har haft en clown boende i en Tridacna och musslan dog tyvärr så småningom, men jag är inte hundra på att det berodde på clownen. Jag tror dock att den var starkt bidragande genom att ständigt irritera Tridacna-musslan. Jag vet inte hur en Welsophyllia tål en evigt gnuggande clown men bra kan det ju inte vara. Flera i tråden har skrivit att de inte har några problem med det och då får du lyssna på dem tycker jag, speciellt om du gör samma erfarenhet med din Welsophyllia.

Ernie, jag har aldrig hävdat att clowner behöver anemoner, jag har själv 8 clowner och ingen anemon. Anemoner bara kryper runt och ställer till elände tycker jag. Dessutom förorenar de kraftigt om de dör och man inte får ur dem snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min anemon sitter där jag satte den från början men visst de kan vandra runt

Ja, jag hade en som satt blick stilla i över ett år. Jag matade den och fjäskade på alla sätt men en dag fick den någon ny ide i "skallen", släppte taget och tumlade runt i akvariet med vattenströmmen för att sätta sig på en ny plats. När jag makat undan koraller kring den nya platsen så var det dags igen o.s.v. Det var då jag gav upp som anemonägare :snurrig: Det är synd för det är ett oerhört dekorativ djur, speciellt tillsammans med några clowner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad avseer ni med anemonfisk? Det finns många arter och det har olika värdar!

En i akvarier härdig anemon är Condylactis passiflora. När den väl har bestämt sig så flyttar den sig inte. Anemoner som flyttar runt beror på att de inte trivs!!! Det är mycket svåra djur som kräver ett akvarium i prefekt balans, ljus och inte minst vattenströmning. Även s.k symbiotiska anemoner flyttar sig inte om de trivs. Jag var i november i sharm och hittade då samma anemon på samma plats som jag såg den 1981!

Jag har 4 anemoner i mitt kar och de flyttar sig inte men jag väntade i 5 år innan jag köpte någon och har nu haft dom i 5 år. Men absolut inga nybörjardjur de dör.

Mina percula föredrar min Zeniaskog och vill ej alls ha någon anemon då jag ej har rätt art. Mina frenatus (riktiga marodörer) acepterar alla sorters anemoner . Min clarkii vill endast ha en sorts anemon (Stotitractis spec.)

Men som sagt anemonfiskar behöver inga värddjur i akvarier klarar sig utmärkt ändå därför avråder jag från anemoner spec. symbiotiska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...