MasterD Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Har en Gobi - Valenciennea strigata och den jobbar på som attan men det verkar som den inte hittar tillräckligt med föda i sanden och börjar nu magra rejält. Någon som har tips på kompletterande bra föda och var jag hittar den (affär...). Citera
Beppe Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Jag har dålig erfarenhet av att få dessa att ta till sig ersättningsfoder. Ibland tar de mysis och torrfoder, men ofta åker det tillbaka ut ifrån gälarna. Finns en del här som har lyckats bra med dem. Tjock sandbotten med mycket liv i är nog att föredra när man håller dessa. Citera
Mr Tuskfish Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Hej! Jag har ett par strigata, som jag snart haft ett år! Dom tar artemia, nori och jag har inte någon tjock sandbotten! Men jag vet andra som har haft dessa och dom har svällt ihjäl, på grund av att dom inte hittat nåt i sanden plus att dom inte tagit ersättnings foder! Citera
MasterD Postat 17 december 2005 Författare Postat 17 december 2005 Försökt med de vanligaste fodrena och han verkar inte vilja ta något annat, tyvärr. Har mellan 3-5cm tjock sandbädd och det borde räcka, tycker jag... Citera
dano Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 HejSkaffa en extra stringata. Min var passiv och tog inte foder. I samma sekund jag släppte i en till fick den första ett elt annat agerande. Två fiskar har ett facinerande uppträdande. De äter allt mysis och torrfoder. Citera
MasterD Postat 17 december 2005 Författare Postat 17 december 2005 HejSkaffa en extra stringata. Min var passiv och tog inte foder. I samma sekund jag släppte i en till fick den första ett elt annat agerande. Två fiskar har ett facinerande uppträdande. De äter allt mysis och torrfoder.Värt ett försök, bra tips!! Citera
greger Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Daniel, detta har inte med den här tråden att göra, men min erfarenhet är att 3-5 cm inte räcker för att få en fungerande sandbädd utan bara är en potentiell problemkälla! Citera
Ingvar Hellmalm Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Jag har inga problem med dessa då jag har ett plenum och 15cm sand. Har haft dom i 5 år men är ganska trött på dom när dom spottar sand på allt och alla. Citera
acuario Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Hulliganer är vad de är och de måste bara för att jävlas släppa sand i alla fungior de ser om det finns en fungia på 2Kvm sandbotten så ställer de sig garanterat över korallen och släpper sanden över den Citera
xxxperxxx Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Prova små pellets (Formula one + Formula two) av märket "Ocean Nutrition". Finns nog där du köper fisken. Iaf på alla ställen i sthlmsområdet. De sjunker till botten och lägger sig på sanden. Sen råkar fisken få detta i sig när den gräver. Förmodligen passerar det ut genom gälarna till en början, men efter ett tag lär den sig nog. Ett annat tips är ju att ha fler fiskar i burken (har ingen aning om vad du har) som äter. Detta brukar trigga matvägrare att prova nya saker som de ser att alla andra hugger vilt efter. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.