Gå till innehåll

Vad gör skummaren lite mer exakt?


Catchio

Rekommenderade inlägg

Jag har förstått att "protein"skummaren skapar ett skum där ämnen(?) fastnar på bubblornas ytspänning och på så sätt kan avlägsnas.

Namnet proteinskummare antyder att det handlar om proteiner men i vilken form?
Är det i form av aminosyror eller är det helt enkelt allt organiskt material som flyter alternativt fastnar i ytspänningen?

 

I mitt sötvattenskar med hög belastning fick jag mycket skit som fastnade i ytspänningen och även en oljig hinna på ytan.
Jag tog ett litet innerfilter och gjorde om så att det har ytavrinning. I detta har jag endast en tuss polyestervadd som samlar upp allt skit och som blir fullt och måste bytas varannan dag.
Gör det samma funktion som skummaren?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om detta tvistar de lärde :) Den allmänna meningen är just det du skriver - att den samlar ihop gägg och näringsexporterar. Så kan det nog vara men för min del är en annan egenskap mycket viktigare. Näringsexporten kan man sköta med ett ordentligt filter typ sötvattensfilter (nu svär jag i kyrkan) som rengörs rätt så ofta - det tar även organiskt material som skummare inte tar. Ungefär som du beskriver det.

Det som är viktigt för mig med en skummare är vad man brukar kalla avgasning. Den snabbar på jämnviktsinställningen mellan olika gaser i vatten och luft - främst ammoniak, syre och koldioxid. Man får ett stabilare akvarium vad gäller syrenivåer, pH och kväveföreningar. I ett välfungerande korallakvarie kan syrehalterna pga av fotosyntesen drivas upp ordentligt under dagen och på grund av syreförbrukning av allt levande - sjunka lågt under nattn. Under dagen tar den bort överflödigt syre och under natten för den till syre till karet.

Under dagen förbrukar fotosyntesen koldioxid och pH i karet kan stiga ordentligt för att sedan sjunka ordentligt under natten när alla organismer producera koldioxid. Skummaren tillför koldioxid under dagen och bromsar därför pH uppgången - under natten bortför den koldioxid ur vattnet och bromsar pH sänkningen. För att förbättra effekten här används ofta uteluft eller koldioxidskrubber på ingående luft. Egentligen borde man inte använda det på dagen utan ta vara på inneluftens högre koldioxidhalt för att bromsa pH höjningar.

 

Med högt pH följer en rel. hög andel ammoniak (från ammoniumet) - detta luftas effektivt ut och den sammanlagda kvävebelastningen minskar

 

Jag har många gånger förespråkat skummarlösa system - det gör jag fortfarande men i mitt nya som kommer snart blir det en skummare (eller två)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse för ditt utförliga svar!

Då blir det kanske ännu större svängningar om man stänger av skummaren på natten för att den väsnas?

Citat

Jag har många gånger förespråkat skummarlösa system

Har du någon länk till trådar om detta så jag kan läsa resonemanget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...