Gå till innehåll

Jonas 675 liter


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Goddag gott folk!

Under tiden jag hade min senaste burk med måtten 100x80x70 har jag letat efter ett kar som är längre och smalare, det tar tid att hitta ett begagnat kar med mått som man söker. Säkert många som känner igen sig i det där :)
Lyckligtvis hittade jag ett som har måtten 160x65x65 till ett bra pris med stabil och hög bänk (jag är lång och det är jobbigt att böja sig alltför mycket).

Jag är inne på mitt tredje kar under en två-års period efter mitt uppehåll från hobbyn, brottas fortfarande med högt fosfat (0,15-0,20 med FaunaMarin). Kör med FM Ultra Phos, redan efter ett par dagar är medlet gult. Jag kan tyckte att det fiskbestånd jag har idag och den mat de får inte kan generera så mycket fosfat? Matar med 3 fryskuber eller en bit alger eller lite pellets om dagen, varierar mellan dessa. Kan stenen läcka fosfat tro? Ska jag kanske mata varannan dag?

Övriga värden är stabila och i sin ordning, nitratet ligger på 5-10 så det är inga katastrofer. Jag har tydlig tillväxt på mina koraller trots fosfatet.
Kommer satsa mestadels på SPS i detta kar.

Fiskbeståndet är rejält nerbantat till dessa:

Pomacanthus imperator, snart helt utfärgad
Pomacanthus semicirculatus, är i något mellanstadie
Zebrasoma flavescens
Zebrasoma veliferum
Zebrasoma desjardinii
Zebrasoma scopas
Paracanthurus hepatus (yellow belly)
Amphiprion ocellaris x2 (odlade)
Synchiropus splendidus (hane)
Valenciennea puellaris

Tekniken har inte ändrats avsevärt utan det som tillkommit är en till Pacific Sun Pandora Hyperion S (SMT) 1x145w LED + 2x24w T5, kör nu dubbla ramper. Utöver det en till streamer för att komplettera mina två Tunze 6045 köpte jag en Jebao RW-15. Är nöjd med den bortsett från att den låter lite mer än mina Tunze, speciellt om man ställer den på vågfunktionen.

Belysning: 2x Pacific Sun Pandora Hyperion S (SMT) 1x145w LED + 2x24w T5
Skummare: Deltec SC-1456
Doserpump: Aqua Medic reefdoser Evo 4
Returpump: Jebao DC6000
Streamers: 2x Tunze 6045 + 1x Jebao RW-15
Osmospåfyllare: JBJ A.T.P Controller med en MaxiJet 750

 

Blev mycket text det här, hoppas ni orkat läsa :)

IMG_4770.jpg

IMG_4775.jpg

IMG_4771.jpg

IMG_4774.jpg

IMG_4772.jpg

En liten fragg av montipora setosa, från Triton:
IMG_4773.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Jag är grymt nöjd själv, nu ska det bara fyllas med SPS :)

Jag testade precis osmosvattnet och nyblandat saltvatten och fick värde 0, testade även akvarievattnet igen och fick 0,15.
Kör med AquaForest ReefSalt och min erfarenhet är att den ska vara fri från fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En liten uppdatering vore på sin plats. 

 

Det som hänt sedan sist är att nu har jag fått ordning på fosfatet som pendlar mellan 0.025 - 0.05. Nappade på Tritons utförsäljning av Microbe Lift och köpte mig deras

flytande fosfatremover som fungerade bra. Strax efter den kuren fick jag dino som börjar ta död på mina koraller, jag misstänker att den snabba fosfatförändringen triggade dinosen men jag har inga belägg för det. Har börjat med en kur FM DinoX, återstår att se vad den åstadkommer. I början trodde jag att det var cyano men ju mer det bredde ut sig blev det mer tydligt att det är dino.

Tagit ur sanden under tiden jag har dino, ett helsike att hålla rent. Är osäker på om jag ska ha sand igen eftersom den var sjukt skitig när jag tog upp den men samtidigt är det ju så snyggt :)

 

Har förlorat två fiskar, en valencienna puellaris (helt borta från ena dagen till den andra) och synhiropus splendidus som tyvärr varit mager ända sen den flyttade in hos mig i december.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag fick dino strax efter stabiliseringen av fosfatet och det gick bra att behandla med DinoX. Flera veckor av renovering hemma och semester samt att jag varit borta ett par veckor har resulterat i att karet har sett ut som skit :( Fiskar och koraller har dött och när jag kom tillbaka efter semestern låg fosfatet på 0,5 och jag mätte nitrit i vattnet :o

Troligtvis därför min desjardinii och flavescens dog (alltså inte pga fosfatet utan nitriten). Något var galet med bakteriefloran så jag började dosera FM Ultra Bak samt FM Ultra MinS, sakta men säkert sjunker fosfaten och nitriten är inte mätbar. Korallerna börjar också se ut att må bättre efter doseringen. Jag har länge varit emot preparat och bakterier men fan, de är inte så dumt ändå :) 

 

Jag kämpar vidare. Köpte mig en mediareaktor från Pacific Sun som jag kör fosfatremover och aktivt kol i, varför har jag inte kört med en reaktor tidigare?

 

Den valencienna puellaris som helt plötsligt som varborta hittade jag under akvariet häromdagen, torkad :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...