Gå till innehåll

Rengöra glas från ingrodda fläckar?


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Har ingrodda "blemmor" på insidan som sitter som berget! Karet har stått tomt och orengjort ett tag innan jag köpte det. Beläggningen känns då man drar ett rakblad över, men det tar inte bort något av det.

Har sökt i olika forum men bara hittat standardsvaret; ättika + vatten. Det fungerar dock inte. Har provat 50/50 ättika/vatten, ren ättika samt het ättika, inget gör någon som helst skillnad!

Har låtit det sitta på och verka så länge det går men det tar inte lång stund så har det avdunstat. Samtliga andra medel jag hittat har parfym, tensider eller något annat olämpligt i sig. 

Någon som har något bra knep?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr, funkar inte heller.

Har koncentrerat mig på en enda fläck som varit fuktig med antigen ättika eller citronsaft i mer än två timmar nu och det syns inte det minsta att den minskar! Gnuggar på den men inget!

Blötlägga i 24h (eller mer) vet jag inte hur jag skall göra då det är på samtliga sidor av ett 570-liters....

Fläcken/arna ser nästan etsade/immiga ut, så det är väldigt tunt lager som är fläckigt men det vill inte komma åt och lösa upp. Om det är något annat än kalk så vet jag inte vad det skulle vara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var till glasmästaren i ett annat ärende nu och hörde med honom. Med största sannolikhet har det blivit anlöpning på glaset och då är det slipning som gäller!

Mao jag kommer få leva med att ha fläckiga sidorutor, fronten kommer jag byta ut då jag hittade en urflisning mitt på den dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De brukade ha problem ibland då de fick leverans av glasskivor som låg dikt emot varandra, utan mellanlägg, om det kommit regn mellan skivorna. Det kunde ge anlöpningar som ej fick bort.

Men exakt vad det var visste han inte men det finns ju (lite) salter i sötvatten med....

Betongvatten var rena döden för glas men det borde bero på pH.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...