Gå till innehåll

Hjälp med alg - gräs


Willson

Rekommenderade inlägg

Har massor av gröna som nu är bruna alger. Sitter som f*n i stenen. Försöker att klippa och dra bort lite då och då men tycker att de inte minskar. Har iallafall gått från gröna till bruna. Är de på väg att dö ut? Min blenny är på dom ibland men frågan är om det finns något enkelt sätt att få bort dom?

image.jpegimage.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen idé vad det är men det bästa sättet att få bukt med alger är att försöka hålla låga näringsvärden samtidigt som man plockar ur så mycket alger som möjligt. Slit ut det du kan och det man inte kommer åt kan man antingen låta vara eller hitta något djur som äter det. Kirurger brukar ju gilla alger men ditt kar kanske är för litet. Mitraxkrabbor har jag god erfarenhet av när det gäller besvärliga alger. Även sjöborrar brukar äta det mesta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, ChristianA sa:

Har ingen idé vad det är men det bästa sättet att få bukt med alger är att försöka hålla låga näringsvärden samtidigt som man plockar ur så mycket alger som möjligt. Slit ut det du kan och det man inte kommer åt kan man antingen låta vara eller hitta något djur som äter det. Kirurger brukar ju gilla alger men ditt kar kanske är för litet. Mitraxkrabbor har jag god erfarenhet av när det gäller besvärliga alger. Även sjöborrar brukar äta det mesta!

Tack, det är ungefär så jag gör nu.....

ska kolla krabban om jag hittar en sådan....

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...