Gå till innehåll

Powerheads, vågmaskiner och dess funktion


denniscaesar

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Detta blir min första tråd sen en lång tid tillbaks. Men ett återfall av denna rogivande hobby har drivit mig tillbaks hit till detta fantastiska forum!

 

Nu till min fråga, Angående powerheads och vågor.

 

Alla är väll överens om att det inte är nödvändigt, men åtråvärt att skapa vågrörelser i akvariet. Hellre än att blåsa på koraller från samma håll, varje dag, varje vecka och varje månad e.t.c

Mina funderingar gäller hur man återskapar vågrörelser i vattnet, eller iallafall ett varierande flöde. 

Man kan i princip koppla 2 billiga timers till 2 powerheads och få dom att gå on/off i korta intervaller, men detta kan väll inte vara särskilt bra för motorerna i dessa maskiner? Anta att man stänger av och sätter på vardera pump 200-300 ggr om dagen, varje dag så blir det en ganska betydande siffra på en månad, och till och med ett år. Bör inte detta förkorta livstiden väsentligt på pumparna?

 

Ett annat alternativ är att köpa kontrollerbara pumpar, som har en egen dosa att programmera ifrån

 

Ett tredje är att köpa en maskin som kopplas ihop med pumparna, jag antar att dom dom billigare varianterna fungerar som timers i det första exemplet, och dom lite kostsammare snarare höjer och sänker flödet istället. Men detta antar jag kräver pumpar som faktiskt klarar av att reglera flödet, för det gör väll inte alla?

 

Ett fjärde exempel är att köpa en dator/controller ex Apex som styr pumparna, men även där krävs det väll pumpar som faktiskt klarar av att bli reglerade?

 

Och min sista fundering är, om man ex köper 2 vortex, som kommer med sina reglerbara dosor. Vad har en controller för funktion då? Det känns lite som hängslen och livbälte, eller har jag fel?

 

Ändrat av denniscaesar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många använder idag Jebaos streamer som ligger någorlunda i pris. Titta på någon av våra annonsörers hemsidor så hittar du nog några. RW/PP versionerna är nog mest använda. Med dem så går det att skapa vågor.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...