Gå till innehåll

Vad är detta?


Christer T

Rekommenderade inlägg

Kan någon säga mig vad detta är?

vad01-051226.jpg

Ser ut som någon form av skivanemon eller svamp eller.........? Den växer på två ställen i akvariet, högst upp mot ljuset och längst ner mot botten. Högst upp har den blivit övervuxen med något som nästan ser ut som mögel men förmodligen är någon alg, nästan transparent.

vad02-051226.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr inte mer än det generella att de gillar löst näring i vattnet och ljus!

Håll vattnet rent så brukar de flesta alger hålla sig hyffsat under kontroll.

Sjöborrar brukar också vara en bra lösning på lite kraftigare alger.

Jag borde inte ha så mycket näring. Har 0 mg/l nitrat och mära 0 mg/l fosfat. Vad har sjöborrar för nackdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med sjöborrar är att de kan putta omkull saker i akvariet. Annars ser jag bara fördelar med dem. Många är rädda om sina kalkalger och de äter ju många sjöborrar. Men det är viktigt att köpa sjöborrar som inte ger sig på koraller.

Att ha 0 i mätvärde innebär inte att det inte finns nitrat och fosfat. Det kan finnas alger eller annat som konsumerar ämnena. Har man alger som växer i akvariet så har man också näringsämnen i vattnet. Sen är det mkt svårt att mäta dessa ämnen vid låga koncentrationer.

Så dina borrar tog inte algerna Per, hm det var lurigt det trode jag att de gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej dom bruna kalkalgerna rev sjöborrarna bara loss lösa delar och använde som pynt, men dom åt aldrig den typen av alger. När jag släppte i Naso Litturatusen så var det helt rent efter två veckor.

Sjöborrarna är dock överlägsna på de flesta andra algerna. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha 0 i mätvärde innebär inte att det inte finns nitrat och fosfat. Det kan finnas alger eller annat som konsumerar ämnena. Har man alger som växer i akvariet så har man också näringsämnen i vattnet. Sen är det mkt svårt att mäta dessa ämnen vid låga koncentrationer.

Nej 0 är det så klart aldrig men om jag rättar mig så ger Saliferts nitrit och nitrat tester inte synbart utslag medan fosfattestet ger en aning färg men betydligt mindre än referensen 0,03 mg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...