Gå till innehåll

grön blir gul, vad gör man?


per.w

Rekommenderade inlägg

Jag har skrivit tidigare om att jag haft problem med RTN och jag har förlorat en del koraller pga. detta.... Jag har medicinerat två flaskor mot dino och efter mycket diskussioner kommit fram till att det nog är cyano.. Så nu har jag kört det också.... Först sög jag bort allt jag kunde...

 

Jag har nu fått ordning på ph, kh, calcium efter att ha tillsatt FM ultra carb, calcium och magnesium... Har även bytt en del vatten, för att få igång mineraler mm... Har inte bytt mycket innan, då jag inte ville "spola ur akvariet" på vitaminer mm. Läste på en del om det och pratade med killarna på Triton och Aqua Stockholm som upplyste mig om att mineraler mm försvinner i akvariet om man inte byter vatten. Old tank syndrome.. Självklart måste det vara så... Har läst det men inte tänkt på det....

 

Jag har även fyllt på med color elements blå, grön och röd som tillsätts med droppmetoden...

 

Fosfat låg idag på 0,16..

 

Jag bifogar bilder på de två som jag är mest oroad över.... 

 

Tips tack....

2016-08-07 22.42.02.jpg

2016-08-07 22.41.55.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med " efter mycket diskussioner kommit fram till att det nog är cyano"? I din tråd om din RTN så var vi väl alla ganska rungande överens om att det var ditt svajande KH som troligtvis är boven?

Om du nu fått kontroll på det så måste du ge det lite tid. Det absolut sämsta du kan göra är att börja tillsätta massa onödiga grejer och byta för mycket vatten. För stora vattenbyten leder till mer svängande värden vilket är det sista du behöver. Gör vanliga vattenbyten på 10% i veckan eller 20% varannan och vänta.

De spårämnen som försvinner om du byter för sällan tillsätts då med vattenbyte i små mängder istället för att du öser ner en massa nu och riskerar att överdosera.

Att ha så svängande KH som du haft har stört korallerna så pass mycket att det inte kommer lösas på en vecka. Ge det i alla fall 2 månader och har du fortfarande inte sett någon skillnad då så kan du börja fundera på andra lösningar. 

Då skulle jag först och främst skicka vatten på analys till triton-lab eller fauna marin så får du svart på vitt ifall något är fel gällande spårämnen.

Att bara anta att det är brist på spårämnen och häva ner mer kommer leda till mer bekymmer för dig.

 

Med kontroll på KH så menar jag att ditt KH rör sig upp eller ner max 0.5 per vecka.

 

Att din gröna hystrix är brun/gul snarare än grön är troligtvis av samma anledning som att dina andra fått RTN men kan även vara hög näringsnivå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...