Gå till innehåll

Fler frågor om ytavrinning och nybörjarkar


Patman

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har läst här på forumet och sett bilder på ytavrinning, skummare osv, men undrar om någon skulle kunna förklara för mig hur ytavrinning, pump och skummare fungerar. Jag ser ofta att skummaren står högre än karet. Är detta nödvändigt för att vattnet ska rinna tillbaka av sig själv? Är alla så eller är vissa motordrivna?

Hur är ljudvolymen på lösningar med ytavrinning, pump och skummare?

Pumpfacket måste väl täcka all avrinning från karet om pumpen lägger av? Hur mycket lägre ska ytavrinningskanten vara om man jämför med akvariekanten?

Är det något speciellt man bör tänka på när man köper sitt första kar som man ska ha med ytavrinning eller något man bör tänka på speciellt när man ska använda ytavrinning?

Jag vill nämligen börja med ett 200-500 liters akvarium och då tänkte jag mig en vad jag förstår lättare lösning som ytavrinning, skummare, pump, doppvärmare, LS (sen fiskar) och vattentester sen är man ingång. Vad det blir för typ av teknik det får jag kolla efter senare. För mig är det ganske viktigt att karet är så tyst som möjligt. Stämmer det att detta skulle vara en bra nivå att börja på?

Tacksam för svar

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hej, jag har läst här på forumet och sett bilder på ytavrinning, skummare osv, men undrar om någon skulle kunna förklara för mig hur ytavrinning, pump och skummare fungerar. Jag ser ofta att skummaren står högre än karet. Är detta nödvändigt för att vattnet ska rinna tillbaka av sig själv? Är alla så eller är vissa motordrivna?

Det finns olika sorters skummare, men de flesta behöver en pump för att driva vattnet genom skummaren. Deltecs skummare använder en pump för att göra det medan Tunze har bara en pump som står för skummningen.

Hur är ljudvolymen på lösningar med ytavrinning, pump och skummare?

Den s.k. Durso stand-pipe är den som de flesta använder sig av och är så gott som ljudfritt. Man kan även bygga till extra ljuddämpare om så behövs och för att justera mängden vatten som rinner genom. Det finns gott om trådar på forumet som innehåller info om det här. Även pump och skummare av olika märken har olika ljudnivåer, men de flesta är på samma "låga" nivå nuförtiden.

Pumpfacket måste väl täcka all avrinning från karet om pumpen lägger av? Hur mycket lägre ska ytavrinningskanten vara om man jämför med akvariekanten?

Japp, sumpen ska kunna svälja lika mycket vatten som den mängd som motsvarar vattnet ovanför ytavrinningskanten. Vad beträffar nivån så tror jag att c:a 5cm duger bra.

Är det något speciellt man bör tänka på när man köper sitt första kar som man ska ha med ytavrinning eller något man bör tänka på speciellt när man ska använda ytavrinning?

Ska du köpa ett nytt kar så är det lika bra att låta galsmästaren borrar hålet till ytavrinningen åt dig. De vet avtsånd och allt det där. Kom bara ihåg att bestämma dig vad för kapacitet du ska ha för ytavrinningen och returpumpen eftersom du kommer att behöva ett hål till för returen eller eventuellt föra returröret genom själva ytavrinningen (om du väljer att dölja rören förstås).

Jag vill nämligen börja med ett 200-500 liters akvarium och då tänkte jag mig en vad jag förstår lättare lösning som ytavrinning, skummare, pump, doppvärmare, LS (sen fiskar) och vattentester sen är man ingång. Vad det blir för typ av teknik det får jag kolla efter senare. För mig är det ganske viktigt att karet är så tyst som möjligt. Stämmer det att detta skulle vara en bra nivå att börja på?

Ju större kar du köper desto större och starkare grejer kommer du att behöva (pump, skummare, lampa, etc.). Det här är förstås proportionellt, men gäller för det mesta. Och större och starkare saker brukar kosta mer: större kar => större kostnad. Själv köpte jag ett 390-liters och tycker att det var helt OK (även om det kostade en hel del och även om jag köpt en hel del begagnat ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...