Lernbo Postat 22 september 2016 Postat 22 september 2016 (ändrat) Jag har ett Red Sea 170 liter, med lite plats kvar i sumpen. Jag tänkte skaffa ett refugium med omvänd belysning, men jag har lite funderingar: - Kan jag använda mig av Osram 865/E27 11w som belysning - Fungerar det att ha algerna i en filtersocka eller liknande - Hur pass mycket cirkulation krävs - Vart får man tag på alger Ändrat 22 september 2016 av Lernbo Citera
addo Postat 22 september 2016 Postat 22 september 2016 Kallvita lågenergi går bra. 11W är lite i lägsta laget men bör funka på en liten yta. Om du vill odla alger för att motverka ph-svängningar och exportera näring så är det bra med hyfsat ordentlig genomströmning om du vill ha refugiet för att odla kryp så ska det vara ganska lugnt i vattnet. Jag har mina alger i returfacket så allt vatten genom sumpen strömmar förbi algerna. En filtersocka är för tät, jag har vallat in mina alger med fraggraster, men vilket plastgaller som helst borde funka brödback tex. Alger brukar säljas på djuraffären och ges bort av akvarister. Du kan säkert fråga på lämpligt forum/facebookgrupp om någon har en tuss alger över. Citera
Lernbo Postat 22 september 2016 Författare Postat 22 september 2016 Okej, tanken är att stabilisera ph och exortera näring i första hand. Hur länge behöver man ha lyset tänt ? Citera
addo Postat 23 september 2016 Postat 23 september 2016 Jag kör på 12 timmar men tror inte det är så noga så länge man har omvänd dygnsrytm i refugiumet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.