Gå till innehåll

Tillförlitlighet vatten tester


jonass83

Rekommenderade inlägg

Funderar lite på hur tillförlitliga mätvärdena är på alla vatten tester man gör i sitt kar..

självklart så är det ju inte 100% säkerhet på hobby tester det är väl alla överens om.

Men det måste ju vara inärheten av det "Rätta" värdet man mäter eller är det ju helt meningslöst att mäta något.

 

Har varit ute för två gånger  genom åren att när mitt Mg test (salifert) varit öppnat ca 6mån med lång tid kvar till bästföre datum

visar mycket fel..

Båda gångerna så har värdet "fastnat" vid ungefär 1200 hur mycket jag jag än försöker höja med tillsatser så ligger det kvar på 1200..

Och när ja köpt ett nytt test så är det uppe i 1400..

 

Nu börjar jag ju undra lite hur det är med alla dom andra testerna man har i skåpet stämmer??

Kanske någon annan här som har samma erfarenhet?

Jag brukar ju inte mäta Mg så ofta så man vet ju inte om det stämmer när man första gången efter en tid mäter 1200..

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev exakt samma för mig med just Salifert Mg; dryga 6 mån gammalt, mätte konstant runt 1200.

Märkte att lilla flaskan med reagens var väldigt lättflytande (i ett nytt test är dropparna 'sega') men vet inte om det är det som gör att det mäter fel...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...