wrang Postat 4 januari 2006 Postat 4 januari 2006 Jag skall bygga en sump med måtten 55x50x60cm men är fundersam hur man skall lösa detta med fack osmosvatten etc etchar letat å kollat på andras lösningar men nu står det still. Refugium är inte intressant och jag har bara detta utrymme som sumpen blir storTänkte mest hur man skall utforma osmosvatten delen. Skall man ha den i bakkant (55cm) för att lättare komma åt skummare etc eller skall man ha den på "kortsidan" (50cm)Stor osmos del är ju bra så man slipper fylla på så ofta men tar plats för övriga delar som kan tänkas komm inOm man skulle ha ett rör som vattnet kommer ner så man kan ha tex rowafos, kol etc i som sedan går vidare till skummar delen å sedan vidare till pumpen upp till karet igen.Har bla kollat på denna länk för att få till det så bra som möjligtEverything You Always Wanted to Know About SumpsSå har ni fler länkar med sumpbyggen/design utförande så komplettera gjärna med dessa Citera
kimjessen Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 hej Wrang: isteden for at bruge plas i sumpen til osmosevands kar kan du invisterer i et demimix filter og en magnetventil, der er den fordel at der er ikke noget spilvand du kan koble den diregte til vanhanen og så bruge det som det er den leverer mellem 10-15L rent vand i min. Citera
hbmannen Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 tror nog att detta demimax är ett efterfilter till osmosen..AVSALTNINGSFILTER TYP DEMIMIXTOTALAVSALTNING MED JONBYTESTEKNIKHOH Demi Mix när vattenkvaliteten skall vara den bästa - används bl.a. till Vatten till laboratorierLuftbefuktareFuktvatten till tryckerierEfterbehandling av omvänd osmosbehandlat vatten Citera
wrang Postat 5 januari 2006 Författare Postat 5 januari 2006 Tackar men fattar inte riktigt ideen med detta filter.Har tyvärr inga möjligheter att dra en osmosvatten slang till där akvariet står så allt måste få plats i sumpenEdit:haha såg det nu då jag sökte på google.se. Det är exakt sådna vi har på jobbet för att göra rent vatten till våran Matarvattentank för ångpannan fast dom är så små som på bilden/sidan Citera
hbmannen Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Tackar men fattar inte riktigt ideen med detta filter.Har tyvärr inga möjligheter att dra en osmosvatten slang till där akvariet står så allt måste få plats i sumpenkan du inte göra en " cost to cost " i själva tanken å ha osmosvatten där?? Citera
metcrue Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Det är nog jobbigt att ha den i bakdelen av sumpen när man skall fylla på, man vet ju hur man slabbar med det förbannade osmosvattnet. Jag har laggt ut den delen av arbetet på min flickvän, så får hon också vara delaktig i alvariet. Citera
wrang Postat 5 januari 2006 Författare Postat 5 januari 2006 Vad menar du cost to cost har jag lärt mig för ett tag sedan att då man kör ytavrinning längs hela baksidan av karetÄr det detta du menar att plugga sumpen som finns i karet å köra en ny sump inunderJa man blir trött på att slabba med vatten hit å dit Citera
hbmannen Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 jo ja tänkte så att man bygger på samma sätt som cost2cost ytavrinning fast du har bara påfyllningsvatten där. eller om du har en sump i tanken redan så använd den till osmos å gör en ny sump under tanken.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.