Gå till innehåll

Skall bygga sump...


wrang

Rekommenderade inlägg

Jag skall bygga en sump med måtten 55x50x60cm men är fundersam hur man skall lösa detta med fack osmosvatten etc etc

har letat å kollat på andras lösningar men nu står det still. Refugium är inte intressant och jag har bara detta utrymme som sumpen blir stor

Tänkte mest hur man skall utforma osmosvatten delen. Skall man ha den i bakkant (55cm) för att lättare komma åt skummare etc eller skall man ha den på "kortsidan" (50cm)

Stor osmos del är ju bra så man slipper fylla på så ofta men tar plats för övriga delar som kan tänkas komm in

Om man skulle ha ett rör som vattnet kommer ner så man kan ha tex rowafos, kol etc i som sedan går vidare till skummar delen å sedan vidare till pumpen upp till karet igen.

Har bla kollat på denna länk för att få till det så bra som möjligt

Everything You Always Wanted to Know About Sumps

Så har ni fler länkar med sumpbyggen/design utförande så komplettera gjärna med dessa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Wrang: isteden for at bruge plas i sumpen til osmosevands kar kan du invisterer i et demimix filter og en magnetventil, der er den fordel at der er ikke noget spilvand du kan koble den diregte til vanhanen og så bruge det som det er den leverer mellem 10-15L rent vand i min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror nog att detta demimax är ett efterfilter till osmosen..

AVSALTNINGSFILTER TYP DEMIMIX

TOTALAVSALTNING MED JONBYTESTEKNIK

HOH Demi Mix när vattenkvaliteten skall vara den bästa - används bl.a. till

  • Vatten till laboratorier
  • Luftbefuktare
  • Fuktvatten till tryckerier
  • Efterbehandling av omvänd osmosbehandlat vatten

04-35.1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar men fattar inte riktigt ideen med detta filter.

Har tyvärr inga möjligheter att dra en osmosvatten slang till där akvariet står så allt måste få plats i sumpen

Edit:

haha såg det nu då jag sökte på google.se. Det är exakt sådna vi har på jobbet för att göra rent vatten till våran Matarvattentank för ångpannan fast dom är så små som på bilden/sidan :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du cost to cost har jag lärt mig för ett tag sedan att då man kör ytavrinning längs hela baksidan av karet

Är det detta du menar att plugga sumpen som finns i karet å köra en ny sump inunder

Ja man blir trött på att slabba med vatten hit å dit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...