Gå till innehåll

profilux mega vs ultimate-set, redox-probe


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Redoxmätning kan du ha användning av om du skall köra ozon eller väteperoxid - mätning i vattenkolumnen. Du kan också ha användning för redox om du skall köra denitrifikation (bra för vilken metod du än använder . svavelfilter eller konventionell denitrifikation)

 

Min erfarenhet av salinitetsmätningen är att den kan vara instabil och man bör nog skaffa en jordprob i sumpen och mäta saliniteten där.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte bara ProfiLux Touch som skiljer dem åt?? Och behöver man det när alt funkar på en tablet/teflon :) ??

 

https://www.aquariumcomputer.com/the-new-profilux-4/

ProfiLux 4 Mega-Set    
ProfiLux 4 with power supply, Powerbar 5.1, sensors for pH, conductivity, redox and temperature, calibration liquids, PAB & USB cable             

630.90€ / $749.90    714.90€ / $849.90

 

ProfiLux 4 Ultimate-Set    
ProfiLux 4 with power supply, Powerbar 5.1, sensors for pH, conductivity, redox and temperature, calibration liquids, PAB & USB cable, ProfiLux Touch,    

840.90€ / $999.90    924.90€ / $1099.90

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Lasse, jag hade egentligen inte tänkt använda mig av dom teknikerna. Sen vet man ju aldrig vad som händer längre fram. 

Jag googlade lite på jord probe. Hade det kanske varit bättre att köra med en sån där measurement cell dom har? Eller det hjälper kanske inte?

 

 

@maxium

undrar om inte det blivit ett skrivfel :) 

skärmen har jag ingen nytta av. 

Mvh

Kim

IMG_1793.PNG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Tack @Lasse, jag hade egentligen inte tänkt använda mig av dom teknikerna. Sen vet man ju aldrig vad som händer längre fram. 

Jag googlade lite på jord probe. Hade det kanske varit bättre att köra med en sån där measurement cell dom har? Eller det hjälper kanske inte?

 

 

@maxium

undrar om inte det blivit ett skrivfel :) 

skärmen har jag ingen nytta av. 

Mvh

Kim

IMG_1793.PNG

 

Tror inte det.

 

Användandet av en jordprob har jag alltid varit skeptiskt till eftersom att man då - vid ett eventuellt läck av ström - får ett elektriskt fält i akvariet. Även väldigt små elektriska fält kan påverka fisk negativt men skall man mäta med hög tillförlitlighet så kan "läckande" produkter påverka de små strömmarna man mäter i elektroden. En jordprob gör att mätinstrumentet, proben och vattnet får 0 i potential och därför tar man bort en möjlighet för mätfel. Det verkar som just mätningen av ledningsförmågan (salthaltsmätning) är en av de mätningar som påverkas mycket.

 

Och det är faktiskt väldigt bra priser på GHL just nu 379 € för ProfiLux 4 - en 3.1T EX kostar fortfarande kring 549 €. Visserligen står € högre än på länge men bra pris är det. Om du köper P4 plus powerbar - då ligger priset kring 600 € - ett mega set med alla prober och en powerbar - 630 €.

För ca 30 € mer får du tre prober också. Skall du köpa nytt nu så är mega ett verkligen bra alternativ!

 

Alla priser från GHL hemsida.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Lasse

Ja, priset är riktigt bra. Jag frågade dom och priset kommer att höjas så det är därför jag försöker få klart för mig vad jag behöver så jag kan lägga en beställning. 

 

Det är det jag läste oxå om jordprobe och vill därför inte ha en :) 

Får väl försöka utan. Mäta salthalten manuellt då och då är ju egentligen inget jobbigt. Jag har ju fortfarande en backup för tömning av färskvatten i karet om något skulle flippa ut. 

 

Tack så mycket för hjälpen

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det, 2 saker till.

 

Stämmer det att en redox mätare kan ge en typ av indikering/varning om att något är på gång att skita sig eller att något ligger dött i karet? 

 

Tänker jag rätt när jag påstår att jag bara behöver 2 powerbars till att börja med?

Då har jag till doppvärmare, skummare, returpumpen plus lite annat. 

Sen kör jag med ytterligare en vanlig grenkoppling (heter det så?) Där jag kan ha typ belysning och 1-2 av mina streamers. Denna kan jag alltid byta ut vid ett senare tillfälle om jag skulle behöva ha kontrollen av/på av fler saker. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deras nya powerbars 5.1 ger 5 styrbara kontakter och en med konstant ström på. Med 2 powerbars så får du 10 styrbara utgångar. Om du bara har 1 powerbar så kan du koppla en av de styrbara till en förgreningskontakt med hur många utgångar som helst (dock inte högre sammanlagd stömförbrukning än 10 a (eller 16 som de nya skall klara och att du har 16 A in.) Du ville ju ha det lite uppdelat av säkerhetsskäl och då kan du behöva 2 powerbars. Eftersom du bygger ett elskåp så finns en annan tänkbar konfiguration. Deras powerhub (som är en fast DIN produkt för skena) klarar 6 individuella kretsar - 10 A varje. Dock skulle jag inte rekommendera större bryteffekt än 1500 W per relä eftersom de verkar ha svårt med 2000 Watt (personlig erfarenhet) Men med den skulle du kunna ha hela 6 separata uttagsgrupper och upp till 6 olika matningsfaser.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@lasse 

Jag tittade på deras skena men det kändes för komplicerat då jag ej är el-kunnig. Då ska man väl hålla på och skarva kablar för att koppla in utrustning?  

Därför tänkte jag 3 uttag med en power på varje (2 till att börja med och sen köpa den tredje om jag känner behov för det).

Det blir nog min lösning.... 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju en kille som skall bygga dit skåp. Min tanke var att han drar ut från var och en av de reläerna en separat ledning som går till ett dubbelt eller fyrdubbelt uttag. Dessa uttag placerar du på lämpliga ställen och så har du plötsligen 6 fasta och styrbara vägguttag. Det kommer väl iofs kosta det också - en vanlig powerbar kostar lite över 2000:-

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer inte bygga om mitt elskåp utan bara koppla in på befintlig skena (har plats kvar).

Vi får ta detta på en femårings nivå om du orkar :)

Från mina 3 personskyddsbrytare drar jag kablar bort till powerhuben?

Från denna drar jag sedan kablar till 3 uttag och dessa blir då styrbara?

 

Om allt detta stämmer, hade jag kunnat montera den i teknikskåpet som jag tänkte ha bredvid akvariet. Eller det får man kanske inte?

Hur blir det då med överspänningsskydd som finns i powerbaren?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...