Gå till innehåll

Värden för Anemoner, LPS och mjukisar


Linnex

Rekommenderade inlägg

Hittar ingen bra forumskategori att skriva denna fråga i så jag lägger den i nybörjardelen. Är ju ändå snart 10 år sedan jag hade igång mitt kar. Finns det bättra underkategori få gärna Admin/Mod flytta tråden.

 

Mitt teknikrum börjar bli färdigt och jag håller på att planera upp de tre visningskaren som kommer vara anslutna.

500l med främst LPS.

240l kub med Anemoner.

180l fiskkar med mjukisar.

 

Jag kommer sikta på att hålla vattenvärden optimalt för mitt 500 liters LPS kar.

 

Mina frågor.

 

1. Kuben. 240 liter.

Hade tänkt att ha två till tre olika Anemoner med Clowner, sandvändare och städpatrull. Inga koraller.

Vilka Anemoner är "lättast"? Vilken ljusnivå skall man sikta på (har byggt ihop Stigs Ljusmätare). Trivs de i vattenvärden för LPS eller vill de ha "renare"?

Hur många Clowner kan man husera i 240 literskar? Om jag läst och uppfattat rätt så kan det i naturen bli ganska stora familjer. Måste man i så fall inplantera dem alla samtidigt? Samma art?

 

2. 180l Juwel.

Detta kar står i grabbens rum. Kommer vara lite mer sällskapsakvarium och från början hade jag tänkt att att det skulle vara FOWLR men grabben vill ha några koraller.

Ljuset är 2 st 45W T5. Dvs 0,5 w/liter. Vilka råder forumet till som fungerar i ljuset, vattenvärdet OCH giftnivå som man vågar ha i en 11 årig grabbs sovrum.

 

 

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...