Gå till innehåll

Ytterfilter till nano kar.


elvir

Rekommenderade inlägg

Dessa frågor ställer jag till personer som har haft med ytterfilter att göra, jag vill veta både bra och dåliga saker med dem?

 

Gör ett ytterfilter skillnad i ett nano kar som mitt? 80L 

 

Jag vet att många säger att ett ytterfilter är en nitrit fälla. men om filtret rengörs ofta och har minimalt med svamp/ filtermatta material kan det väl endå hållas rent från nitrit? 

 

Tack på förhand.

Elvir

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterfilter, jo, det kan finnas både bra och mindre bra med såna. En nackdel är ju det där med att det är just ytter och slanganslutet. Inte för att det brukar hända nåt men visst finns det nån slags ökad risk för att tömma akvariet på golvet. Risken minimeras om man borrar ett litet hål i sugröret strax under vattenytan, det bryter häverten när nivån kommer ner till hålet. Att filtret är utvändigt innebär också att det i viss mån kyls av luft. Det minskar värmebelastningen i karet. Ytterligare en risk med ytterfilter är när de startar om efter strömavbrott. De blir rätt slutna vilket gör att det finns en risk för syrebrist och svavelväte. Att köra ut svavelväte i akvariet är inte det bästa man kan hitta på. Vill man gardera det kör man filtret via en jordfelsbrytare med nollspänningsutlösning så att man måste återstarta det manuellt och då kan göra rent det först.

 

Vad ytterfilter gör beror på vad man stoppar i dem. Det är en fördel, man får plats att ha i lite av varje efter eget tycke. Innerfilter har ofta klart mindre volym för materiel vilket ger sämre valmöjligheter och större krav på rengöring.

 

Ofta kan man ha material för mekanisk, biologisk och kemisk filtrering. Den mekaniska handlar helt enkelt om att fånga upp partiklar i vattnet. Man vill ju inte ha en massa jox som stör sikten så det är en poäng att få bort det. Med fin vadd kan man få bort även små partiklar. Å andra sidan så ger det risk för att vadden fort är igensatt och därmed krav på frekvent rengöring. För kemisk rening kan man ha aktivt kol eller diverse annat för att plocka upp oönskade ämnen ur vattnet.

 

Den biologiska reningen är det som nog är mest diskuterat. I sötvatten är det inte mycket att fundera på, skummare för sötvatten kostar för mycket för att vara aktuellt så något slags filter för biologisk rening är ofta ganska självklart. I saltvatten är det mer tveksamt. Vad den biologiska reningen gör med kväve (som är mest intressant) är att eventuella proteiner bryts ner och att processen går ammonium/ammoniak > nitrit > nitrat. Ammoniak och nitrit är giftigt. Ammonium och nitrat får inte gå upp för högt, toleransen beror på vad man har i akvariet.

 

Ytterfiltret kan vara en fälla för nitrit i så mån att det tas om hand och konverteras till mer oskadligt nitrat. Däremot så är det en producent av nitrat. En skummare kan ta hand om kvävet som ammoniak och köra bort det ur akvariet för gott. Ett filter konverterar kvävet till mindre riskabla varianter men det är kvar i akvariet.

 

Inget hindrar att man har ett ytterfilter som en pump för cirkulation och sen stoppar i material beroende på situation. Partiklar, i med vadd. Fosfat, i med remover. Möjlig förgiftning, i med kol. Man måste inte ha material som gynnar biologisk nedbrytning om man inte vill.

 

Till ett nano så kan ytterfilter vara att ta i när det gäller cirkulation. Många modeller blåser på rätt bra och man vill inte ha allt för brutal storm i akvariet. Visst förstånd om man väljer sånt när det gäller storlek är alltså nödvändigt. Till ett nano så kan man ju hantera nitraten med vattenbyten utan att bli helt ruinerad. Det är ett helt möjligt upplägg, ett nano, ett ytterfilter som tar om hand om partiklar och nedbrytning och så lite frekventare vattenbyten. Kan absolut fungera men jag skulle ändå gå på en liten skummare. Den för faktiskt ut sånt som man inte vill ha i akvariet och ger bra säkerhet mot ammoniakförgiftning och syrebrist. Ytterfiltren håller jag till sötvatten. Där har de definitivt klara poänger.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vad man har - kraftiga skummare, levande sten eller biofilter så bildas nitrat. Det blir inte mer nitrat bara för att man kör ett biologiskt filter. Om man inte har en optimerad nitrifikation där så sker den på den levande stenen - slutprodukten nitrat blir det ändå. Det är riktigt att en bra skummare luftar ut ammoniak och därmed minskar andelen ammonium som omvandlas till nitrat - men normalt sett så kan man inte ta allt kväve den vägen - det kommer att bildas nitrat i vilket fall som helst. Faran med att inte ammonium förs bort direkt eller omvandlas snabbt till nitrat är att ammonium är väldigt omtyckt av fulalger som kvävefälla. Har man en så där skummarre eller kör skummarlöst så är ett biofilter nödvändigt - ute eller innefilter.

 

Jag har kört otaliga kar utan skummare och med biofilter. För nano fungerar det utmärkt. Några kraftiga vattenbyte och nitraten är nere på bra nivåer. Jag har kört ytterfilter i stor utsträckning innan (i sötvatten) men föredrar innefilter med skumgummipatroner. Lättare att rengöra.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

 

Jag har ett nystartat aquamedic blenny. Det är bara 3 och en halv vecka gammalt. jag använder skummare till karet. varför jag tror ett ytterfilter skulle passa mig är för att det är ännu en fitrering, då skulle jag slippa lägga i fosfat remover / aktivt kol bak i akvariet där det finns en barriär mellan kar och (sump där all teknik ligger.) jag tror inte att ett ytterfilter skulle bilda mycket strömt vatten just för mig för att både insug och ut kommer att ligga bak i karet.

 

Varför jag vill ha ännu en filtrerings metod är för att jag hade en krash just i detta kar för ca 1 år sedan. då vet jag att nitriten låg på farliga värden, mina värden svajade ordentligt och jag som nybörjare hade ingen chans att rädda karet. kom hem en dag efter jobbet till en stor död av både fisk och koraller. fiskarna hade öppna munnar vilket säger mig syrebrist? antagligen amonium spik och syrebrist. vattnet var vit dimmigt och luktade unket.

 

Med denna omstart av karet vill jag ta det lungt och verkligen lyckas. Jag har funderat på sump men är lite rädd för installationen av den.

 

Mvh Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat kommer man att få oavsett hur man bär sig åt, ja. Men man kan i viss mån påverka hur mycket. Jag tror att ett biologiskt filter kan öka nitraten något om man jämför det som ett tillägg till ett akvarium med bra skummare. Kanske ökar risken för alger något, jag vet inte. Beror väl på om man är mest rädd för alger eller nitrat också. Fast egentligen är det svårt att säga nåt bestämt, jag tror att det till stor del är slump som styr vart ett akvarium tar vägen. Jag har ett antal 70 liter sötvatten med helt jämbördiga förhållanden. Några helt igenalgade, andra algfria. Utan att jag ser nån rimlig förklaring till skillnaden. Sånt gör att man får vara ödmjuk och säga att man tror att vissa saker får vissa effekter. Sen blir ibland resultatet nåt helt annat än man tänkt sig.

 

Min tanke är ändå att ytterfilter är utmärkt i saltvatten för remover osv men att det gör mer skada än nytta som biologiskt filter om man har en effektiv skummare. Men jag tänker inte påstå att det är nåt annat än en tro. Men har man sett nitrit på farliga nivåer så har ju uppenbarligen kvävecykeln kommit i olag. Då kan ett ytterfilter vara en metod för att få ordning på det. I akut läge så är det närmast vattenbyte som gäller.

 

Lasse pratar väl om innerfilter. De har vissa poänger, de tillför ingen läckagerisk, de är relativt billiga och lätta att göra rent. Jag har ändå i stort lagt ner det där med innerfilter. De tar volym i karet i stället för att lägga till volym som ytterfilter. De är fula och svåra att dölja. All värme hamnar i akvariet. Det finns just ingen valfrihet om vad man vill göra med dem, det är en skumgummipatron och det är som det är. Och rengöringen, den går visserligen rätt fort men det blir desto oftare. Hellre släpar jag ut ett ytterfilter för rensning en gång i kvartalet eller en gång om året än jag bråkar med innerfilter med några veckors mellanrum. Min strategi nu ser ut så här: saltvatten - skummare, stora sötvatten - ytterfilter, små sötvatten - bottenfilter.

 


 

 


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...