Gå till innehåll

div nybörjarfrågor


Draedon

Rekommenderade inlägg

jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar..

är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan..

hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet?

har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar.

förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar),

det borde väl vara fullt tillräckligt?

och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra?

jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något?

eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus,

1. Mycket finns skrivet om vattenbyten. Läs bl.a. följande tråd i forumet:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9032

2. Tumregeln är att du ska ha en cirkulation som är 10 x vattenvolymen per timme, dvs. i ditt fall 1000 l/h. Det borde med andra ord räcka med den pump du har, förutsatt att du också får ut denna pumpvolym. Om du är osäker kan du koppla den till en dunk eller hink och ta tiden att fylla upp med tidtagarur.

3. Om alla dina vattenvärden är bra (salthalt, PH, KH, nitrat, fosfat) så ska du inte behöva några tillsatsämnen. Varje gång du byter vatten tillför du i själva verket nya spårämnen som kommer med saltet. Sedan kan man "dopa" värdena med t.ex. kalcium, magnesium, jod och strontium om du vill öka tillväxten och färgintensiteten på dina koraller. Men som sagt, inget måste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...