Gå till innehåll

Hur gör ni med nyinköpta skivanemoner??


Myra Skoglund

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat köpa skivanemoner till mitt relativt nystartade akvarium. I min tanke skulle akvariet bli som en böljande formation av olika sorters skivanemoner, men jag inser nu att jag kan alldeles för lite om hur man planerar och får till ett snyggt akvarium. Så här kommer några frågor;

1. När man köper en lite skiva som sitter fast på en liten sten; måste man klistra fast denna?? 

2. De skivor jag köpt har blivit mer eller mindre griniga vid flytten och krullar då ihop sig. Hur länge låter ni dem sura innan ni provar ett annat läge i akvariet ?

3. Hur långt avstånd mellan skivorna är lämpligt så att de får plats att växa??

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Om stenen är liten och flyttar sig av vattenrörelsen eller eremiter är det bra att limma fast den.

2. De är anemoner och flyttar sig oftast själv efter behag. Generellt trivs de bäst i de lägre regionerna av akvariet. Normalt är de väldigt tåliga och om de surar mer än en dag eller två efter introduktion är det något som inte stämmer. Oftast beror det på för mycket eller för lite ljus eller vattenrörelse. Hur länge har akvariet varit igång och hur har du startat upp det?

3. Det finns ingen regel. Om de inte trivs med grannen flyttar de sig, eller bränner tillbaka. Den svagaste flyttar sig.

Ändrat av Ouscazz
Tillägg.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...